Aalto-yliopisto mukaan eurooppalaiseen uusien materiaalien huippuyksikköön

Euroopan komission rahoittama huippuyksikkö Novel Materials Discovery Laboratory (NoMaD) aloittaa toimintansa marraskuussa.

Perustieteiden korkeakoulu on mukana hankkeessa akateemikko Risto Niemisen sekä professorien Adam Foster ja Patrick Rinke johdolla. Huippuyksikköä johtaa professori Matthias Scheffler Berliinin Max - Planck –instituutista. Huippuyksikköön kuuluu seitsemän johtavaa materiaalitutkimuksen tutkimusryhmää sekä neljä laskentakeskusta, mm. Tieteellisen laskennan keskus CSC. Hankkeen 5 miljoonan euron rahoitus tulee EU:n Horizon 2020 ohjelmasta.

NoMaD-huippuyksikön tutkijoiden kunnianhimoisena tavoitteena on luoda ”materiaalien ensyklopedia”, eli laaja tietokanta sekä  tuloksia  analysoiva ja visualisoiva hakukone. Näin tutkijat  ja yritykset löytävät kattavasti materiaaleja koskevan tiedon yhdestä paikasta, ja voivat hyödyntää jo olemassa olevaa tietoa data-analytiikan keinoin. Jotta tavoitteeseen päästään, tarvitaan monitieteistä osaamista, jossa fyysikot, kemistit, tietotekniikan osaajat sekä teollisuuden asiantuntijat yhdistävät tietotaitonsa.

”Hankkeessa kehitettävät työkalut tulevat nopeuttamaan materiaalitutkimuksen ja –tekniikan kehitystä sekä uusien sovellusten syntymistä. Työkalut mahdollistavat uusien kemiallisten yhdisteiden ja atomaaristen  rakenteiden suunnittelun ja synteesin sekä uusien materiaali-ilmiöiden löytämisen”, selittää Risto Nieminen.

Myös Aallon COMP-huippuyksikössä kehitetään uusia materiaaleja tältä pohjalta. Yksikössä tehdään nanomateriaalien, -rakenteiden ja -komponenttien teoreettista ja laskennallista tutkimusta. Tutkimusalueina ovat muun muassa materiaalien ja nanorakenteiden elektroniset ominaisuudet, monihiukkasilmiöiden kvanttifysiikka sekä pintojen ja rajapintojen nanorakenteet.

Materiaalit ovat läsnä ihmisten arjessa monella tavalla ja teollisuus hyödyntää uusia materiaaleja muun muassa aurinkopaneeleissa, kevyissä metalleissa, kovissa pinnotteissa ja monissa muissa sovelluksissa. Erilaisten  mahdollisten materiaaliratkaisujen määrä on erittäin suuri, lähes ääretön.

Lisätietoja:

Professori Adam Foster, [email protected], puhelin 050 4333097

Professori Patrick Rinke, [email protected], puhelin 050 4433199

Dekaani Risto Nieminen, [email protected]

Lisää NoMaD-hankkeesta

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.