Aalto-yliopisto luo digitaalista kaksosta kehittävien yritysten verkoston

Digitaalinen kaksonen mullistaa tuotekehityksen ja ylläpidon kokoamalla kaiken saatavilla olevan tiedon fyysisestä paristaan. Aalto-yliopiston teollisen internetin kampus (AIIC) etsii konseptin kehittämisestä kiinnostuneita yrityksiä mukaan yhteistyöhön.
Industrial_Internet_kuvituskuva photo_Mikko_Raskinen

18. tammikuuta 2019 järjestetään Aalto-yliopistolla DigiTwin Demo Day, jossa esitellään DigiTwin-projektia ja kerrotaan yritysten mahdollisuuksista osallistua yhteistyöhön.

Koneista ja laitteista kertyy niiden elinkaaren ajalta valtava määrä erilaista dataa – suunnittelusta, käytöstä, huollosta ja päivityksistä. Tieto on arvokasta tuotteiden suunnittelussa ja ylläpidossa, sillä se auttaa muun muassa kehittämään sopivampia tuotteita eri käyttöympäristöihin ja arvioimaan paremmin huollon tarvetta.

Anturiteknologian ja esineiden internetin (Internet of Things, IoT) kehityksen ja hintojen laskun ansiosta esimerkiksi koneiden käytöstä ja osien kulumisesta voidaan kerätä entistä kattavammin ajantasaista ja tarkkaa tietoa.

Digitaalinen kaksonen pyrkii helpottamaan tämän tiedon hyödynnettävyyttä. Digitaalisella kaksosella tarkoitetaan reaalimaailman kohteen, kuten tuotteen tai järjestelmän, virtuaalista mallia, joka pitää sisällään kaiken fyysisestä paristaan saatavilla olevan tiedon.

Aalto-yliopistossa kehitetään digitaalisen kaksosen konseptia yhteistyössä Konecranesin, Siemensin, Ideal PLM:n, Remionin ja RD Velhon kanssa vuonna 2018 alkaneessa DigiTwin-tutkimushankkeessa, jota rahoittaa Business Finland. Tutkimusalustana toimii Konecranesin lahjoittama Ilmatar-siltanosturi, joka sisältää lukuisia dataa kerääviä järjestelmiä. Projektissa luodaan nosturille digitaalinen kaksonen ja tutkitaan sen luomia mahdollisuuksia liiketoimintaan ja koneensuunnitteluun.

Tavoitteena on edistää digitaalista murrosta suomalaisessa teollisuudessa. Kumppaniyritysten lisäksi myös muut suomalaiset yritykset voivat hyödyntää tutkimushankkeessa kehitettyjä ratkaisuja.

Yritysverkosto edistämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia

Projektin yhteydessä on tavoitteena luoda Suomeen digitaalisen kaksosen kehityksestä kiinnostuneiden yritysten verkosto. Mukaan etsitään erityisesti analytiikan, tuotekehityksen ja ylläpidon tuotteita tai palveluita kehittäviä startupeja ja PK-yrityksiä. Myös kaikki muut aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita verkostoon.

Verkoston yhteistyö perustuu konkreettiseen yhdessä tekemiseen ja kokeilemiseen hyödyntäen Aallon teollisen internetin kampuksen (AIIC) kehitystyökaluja ja koulutusta. Aalto-yliopisto fasilitoi verkostoa, edistää potentiaalisten innovaatioiden syntyä sekä tarjoaa mahdollisuuden esitellä kehitystyön tuloksia verkoston tapahtumissa.

AIIC:n ympäristössä yritykset voivat testata ja kehittää teollisen internetin valmiuksiaan sekä päivittää osaamistaan julkisen tutkimuksen viimeisimmillä tuloksilla. Yritykset voivat hyödyntää verkostoa myös kaupallisten mahdollisuuksien kartoittamiseen.

Mukaan voit tulla esimerkiksi näin:

1. Osallistu yliopistolla järjestettävään DigiTwin-verkoston tapahtumaan 18.1.2019. Tapahtumassa pääset tutustumaan käynnissä olevan projektin tavoitteisiin, kehitysalustaan ja osallistujiin. Lisätietoja ja ilmoittautuminen löytyvät täältä.
  2. Toisessa vaiheessa voit tuoda DigiTwin-kehitysalustaan palan omaa osaamistasi, esimerkiksi IoT-anturin, joka yhdistetään osaksi kokonaisuutta.
  3. Kolmannessa vaiheessa osa yrityksistä otetaan mukaan tiiviimpään yhteistyöhön osaksi projektikonsortiota.

Lisätietoja:

Tapahtuman nettisivu
Projektin nettisivu

Yhteyshenkilö:
projektipäällikkö, tohtorikoulutettava Juuso Autiosalo

Lisää aiheesta Aalto.fi:ssä:

DigiTwin versio 2

DigiTwin Lab

The DigiTwin Lab is a cutting-edge research facility dedicated to exploring the frontiers of the Industrial Internet of Things, Digital Twins, Extended Reality interfaces, and Metaverse.

Department of Mechanical Engineering
Aalto University Industrial Internet Campus and Ilmatar Crane

DigiTwin-hankkeen demopäivä

Tervetuloa DigiTwin tutkimusprojektin Demo Dayhin, missä koet ja näet 'digital twin' -demoja ja kuulet tutkimustuloksista.

Aalto Industrial Internet Campus

Teollisen internetin kampus

Aalto-yliopiston teollisen internetin kampus (AIIC) on opiskelijoille, tutkijoille ja yrityksille tarkoitettu yhteistyöalusta älykkäiden, yhdistettyjen tuotteiden ja palvelujen luontiin. Teollisen internetin kampus mahdollistaa monitieteisen tutkimuksen, koulutuksen ja innovaation teollisuuden kumppaneiden kanssa.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.