Aalto-yliopisto Juniorin perhepäivä tarjoaa jännää puuhaa kaikenikäisille

Pakatkaa koko perhe ja utelias mieli matkaan toukokuun 25. päivä klo 10–14 ja tulkaa tutustumaan Aalto-yliopisto Junioriin Otaniemeen.
Lapsia Aalto-yliopisto Juniorin työpajassa. Kuva: Alisa Javits
Kuva: Alisa Javits / Aalto-yliopisto

Kun vain uteliaisuus on rajana, voi tehdä mitä vaan! Aalto-yliopisto Junior järjestää lapsille, nuorille ja opettajille toimintaa taiteen, tieteen, teknologian ja talouden aloilta – omaksi iloksi, innostuksen lähteeksi ja opetuksen tueksi. Toimintojen ideana on tarjota mielekästä vapaa-aikaa luovien projektien parissa.

”Perhepäivä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tulla tutustumaan Aalto-yliopisto Juniorin toimintaan ja puuhaamaan kaikkea mielenkiintoista tieteen, taiteen ja teknologian rajapinnoilla”, kertoo koordinaattori Veli-Matti Ikävalko.

Päivän aikana voi esimerkiksi oppia, miten sähkö toimii, opetella valmistamaan biohajoavaa muovia mikroaaltouunissa tai tekemään hauskoja animaatioita iPadilla. Työpajoissa pääsee omin käsin rakentelemaan ja testailemaan asioita, ja niihin saa tulla ja mennä oman aikataulunsa mukaan. Keskimääräinen vierailuaika on noin tunti.

Aalto-yliopisto Juniorin koululaisten sähköleiri / Kuva: Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

”Aalto-yliopisto Juniorin toiminta on todella suosittua. Viime vuonna tavoitimme toiminnallamme 12 000 lasta, nuorta, vanhempaa ja opettajaa eri puolilla Suomea. Toiminnan pääasiallisena tavoitteena on innostaa ja motivoida tieteen, taiteen, teknologian ja kauppatieteiden aloille ja tutustua niiden teemoihin. Juniorissa yhdistelemme näitä aiheita monialaisiksi kokonaisuuksiksi. Tällöin ne vastaavat paremmin todellisuutta. Toimintamuotoja ovat tapahtumien lisäksi muun muassa leirit, kerhot, kurssit, luennot, opintokäynnit ja kilpailut”, Ikävalko kertoo.

Tapahtuma on osa Aalto Festivaalia ja paikkana toimii Junior Lab osoitteessa Kemistintie 1B, Espoo. Tapahtumaan ei tarvitse Ilmoittautua etukäteen, ovet ovat avoinna kaikille.

Lisätietoja:

Veli-Matti Ikävalko, koordinaattori

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: