Aalto-yliopisto julkaisee avoimen verkkokurssin Design a Meaningful Career

Career Design Labin tuottama avoin verkkokurssi tarjoaa tuoreita ja luovia tapoja mielekkään työn muotoiluun.
Natalia Villaman in long dark brown hair and a white shirt sitting on a dark grey sofa explaining and talking vividly with her hands towards the camera.
Aalto-yliopston alumni Natalia Villaman kertoo urastaan verkkokurssin videohaastattelussa.

Aalto-yliopisto julkaisee uuden kaikille avoimen verkkokurssin Design a Meaningful Career tukemaan kestävän työuran muotoilua. Kurssi auttaa rakentamaan mielekästä urapolkua luovalla tavalla radikaalisti muuttuvassa työelämässä. Se on kolmas osa Future of Work -kurssikokonaisuutta ja sen on tuottanut Aalto-yliopiston Career Design Lab.

Jokainen meistä haluaa tuntea työnsä mielekkääksi ja merkitykselliseksi. Tutkimusten mukaan työn merkityksellisyys edistää hyvinvointia, työn imua ja sitoutumista. Luovuuden ja jatkuvan oppimisen ohella mielekäs työ myös tukee sopeutumiskykyä epävarmassa työelämässä. Työn mielekkyyden pohdinta auttaa ohjaamaan urapolun suuntaa työuran perinteisten suuntamerkkien kadotessa.

Design a Meaningful Career -verkkokurssi on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat pohtia työuransa seuraavia askeleita ja lisätä oman työn mielekkyyttä. Se sopii erityisen hyvin urasuuntaansa etsiville opiskelijoille ja muille työuran siirtymävaiheessa oleville.

Kurssilla tarkastellaan omaa uraa muotoilijan silmin ja tutustutaan tarinoiden ja intuition rooliin mielekkään urapolun rakentamisessa. Kurssi tarjoaa mahdollisuuden pysähtyä pohtimaan omaa työtä, ideoida vaihtoehtoisia suuntia ja suunnitella konkreettisia käytännön kokeiluja.

Kirsi Lapointe in a organe patterned short and glasses, smiling straight into the camera.
Kirsi LaPointe

“Yksi kurssin keskeinen tavoite on syventää ymmärrystä omasta uraidentiteetistä ja -tarinasta. Ne auttavat kompassin tavoin suunnistamaan nykyisessä vaikeasti ennustettavassa työelämässä” sanoo Kirsi LaPointe, kurssin vastuuopettaja ja eritysasiantuntija Aalto-yliopiston Career Design Labista.

Joustavaa ja itseohjautuvaa oppimista

Design a Meaningful Career -verkkokurssi koostuu viidestä omaan tahtiin suoritettavasta luvusta. Jokaiseen lukuun sisältyy useampi osio sekä pohdintatehtäviä ja/tai testi. Tehtävien tarkoituksena on syventää itsetuntemusta ja vahvistaa toimijuutta omannäköisen työuran luomiseksi. Kurssimateriaalit ovat saatavilla sekä teksti- että podcast-muodossa. Lisäksi kurssimateriaaliin sisältyy Aalto-yliopiston alumnien uratarinavideoita.

Kurssi perustuu akateemiseen tutkimukseen ja sen ovat käsikirjoittaneet FT, VTT Frank Martela, Aalto-yliopiston yliopistonlehtori, filosofi ja psykologian tutkija, TaT Asta Raami, intuitiotutkija, kouluttaja, kirjailija ja Innerversity’n perustaja sekä KTT Kirsi LaPointe, uraohjaaja, kouluttaja ja erityisasiantuntija Aalto-yliopiston Career Design Labissa.

“Tarvitsemme sekä empatiaa että intuitiota kyetäksemme ylittämään rajoittuneen näkökulmamme ja luomaan uudenlaisia ratkaisuja tulevaisuuden työelämässä.”, lisää Raami.

Kurssi julkaistaan englanninkielisenä 7.kesäkuuta 2022.
Rekisteröidy kurssille Future of Work alustalla.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Kuvituskuva, jossa kirkkain värein piirretty tyttö katsoo graafista kuviota.

Suomen kaksivuotisen esiopetuskokeilun toteutus voi toimia mallina maailmalle

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on erinomainen esimerkki siitä, miten hallitukset voivat ennakoida ja testata politiikkaansa ennen sen laajamittaista käyttöönottoa. Suomi on kokeiluille mitä otollisin paikka.
AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.