Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto perustavat tietoturvaan keskittyvän HAIC-tutkimuskeskuksen

Keskus vastaa suomalaisen ICT-teollisuuden tarpeisiin niin tietoturva-alan tutkimuksen kuin koulutuksen osalta.

Tietoturvan ja yksityisyyden asiantuntemuksen tarve on jatkuvassa kasvussa. Siksi Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto perustavat HAIC-tutkimuskeskuksen (Helsinki-Aalto Center for Information Security ), joka tiivistää entisestään yliopistojen tiivistä yhteistyötä tutkimuksessa ja opetuksessa. Keskus mahdollistaa opetusresurssien tehokkaan käytön ja yhteiskunnan ja liike-elämän kaipaamien tietoturva-asiantuntijoiden kouluttamisen ja houkuttelemisen Suomeen, ja se aloittaa toimintansa välittömästi.

– Digitalisaatio koskettaa jokapäiväistä elämäämme yhä enemmän, ja sen vuoksi tietoturvasta ja yksityisyyden suojaamisesta kaikenlaisissa tietojärjestelmissä tulee yhä tärkeämpää. Suomalaisten teollisuusyritysten johdosta on viestitty selvästi, että yliopistokoulutuksen saaneille tietoturva-alan ammattilaisille on jatkuva ja kasvava tarve, kertoo Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen johtaja Jouko Lampinen.

Apurahoja ja koulutusta

Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto ovat viime vuosina panostaneet tietoturvallisuuden ja yksityisyyden suojan tutkimusryhmiin ja opetukseen. Yliopistojen tiiviissä yhteistyössä toimivat tutkimusryhmät edustavat parasta suomalaista tietoturvaosaamista ja ovat myös alan eurooppalaisen tutkimuksen kärkeä. Kumpikin yliopisto tarjoaa opetusohjelmassaan tietoturvaopetusta, joka on opiskelijoiden keskuudessa erittäin suosittua.

– Digitalisoituminen ja verkottuminen luovat tietoturvalle yhä suurempia haasteita sekä tutkimuksessa että opetuksessa. HAIC-tutkimuskeskuksen roolina on tukea kyberturvallisuuteen liittyviä laaja-alaisia tavoitteita ja yhdistää erilaista asiantuntemusta tieteellisiin, teknologisiin ja yhteiskunnallisiin teemoihin liittyen, kertoo Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun dekaani Risto Nieminen.

– HAIC yhdistää kahden yliopiston asiantuntemuksen ja vastaa suoraan suomalaisen ICT-teollisuuden tarpeisiin tietoturvan ja yksityisyyden asiantuntijoista, selittää Helsingin yliopiston tietotekniikan laitoksen johtaja Sasu Tarkoma.

Yliopistojen välisen opetusyhteistyön vahvistamisen lisäksi HAIC keskittyy opiskelijoiden rekrytointiin alalle. Tähän pyritään muun muassa tarjoamalla apurahoja tietoturvaan keskittyville opiskelijoille ja varmistetaan näin erityisosaajien rekrytointi alalle.

– Yliopistot kutsuvat myös yhteistyökumppaneita teollisuudesta osallistumaan apurahaohjelman luomiseen HAIC:n kautta. Apurahaohjelman yksityiskohdat selviävät pian, kertoo HAIC-tutkimuskeskuksen johtaja professori N. Asokan.

Jatkossa toimintaa on tarkoitus laajentaa myös tohtorikoulutukseen ja -tutkimukseen. HAIC:n missiona on kehittyä maailman mittakaavassa johtavaksi tietoturvallisuuden tutkimus- ja koulutuskeskittymäksi.

Lisätietoja:

Professori ja HAIC:n johtaja N. Asokan
Aalto-yliopisto
p. 050 483 6465

Professori Tuomas Aura
Aalto-yliopisto
p. 050 308 1702

Professori ja HAIC:n varajohtaja Valtteri Niemi
Helsingin yliopisto

Laitosjohtaja Sasu Tarkoma
Helsingin yliopisto

Verkkosivut haic.aalto.fi

Master's Programme in Computer, Communication and Information Sciences (CCIS) at Aalto University: https://www.aalto.fi/en/study-options/masters-programme-in-computer-communication-and-information-sciences-human-computer

Networking and Services sub programme at the University of Helsinki: https://www.cs.helsinki.fi/en/studies/nodes/networking-and-services

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.