Aalto-yliopisto avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannan tulokset olivat linjassa muiden yliopistojen tulosten kanssa

Avoimen tieteen koordinointi järjesti ensimmäisen avoimen tieteen toiminnan ja palveluiden seurannan kesällä 2022. Avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannan tavoite on tukea organisaatioiden avoimen tieteen kehitystyötä ja muodostaa kokonaiskuva suomalaisen tieteen ja tutkimuksen avoimuuden tilasta. Osana seurantaa kerättiin myös vuoden 2021 tieteellisen julkaisemisen kansalliset kustannustiedot.
The results of open science monitoring by Aalto university and other universities

Kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut sekä suurin osa tutkimuslaitoksista osallistuivat seurantaan, jossa kerättiin tietoja avoimen tieteen ja tutkimuksen linjauksista, palveluista ja tuloksista.

Aalto-yliopisto pärjäsi hyvin avoimen toimintakulttuurin, datan ja infrastruktuurin sekä julkaisemisen osa-alueilla, mutta avoin oppiminen sai vain tyydyttävän arvonsanan. Aalto-yliopiston tulokset ovat linjassa muiden yliopistojen kanssa. Muutamat yliopistot saavuttivat täydet pisteet kaikkien avoimen tieteen osa-alueilla.

Seurannan tulokset on julkaistu kansallisessa tiede ja tutkimus -portaalissa, missä tuloksia voidaan tarkastella eri näkökulmista. Aalto-yliopiston yksityiskohtaiset tulokset ovat saatavilla palvelun Aalto-yliopiston sivuilta.

Seurannassa kerättiin myös tietoa tieteellisen julkaisemisen kustannuksista vuodelta 2021. Suomalainen tiedeyhteisö käytti 43,6 miljoonaa € tieteelliseen julkaisemiseen. Tiedot ovat saatavilla tiede ja tutkimus -portaalissa.

Visualisoinnit esittävät kokonaiskustannusten jakautumisen:

• transformatiivisiin sopimuksiin (49% kokonaisbudjetista)
  • lisenssi- ja tilausmaksuihin (32%)
  • avoimen julkaisemisen kirjoittajamaksuihin (10%) ja
  • painettu materiaaliin (6%).

Aalto-yliopistossa kustannusten jakautuminen on seuraavanlainen: transformatiiviset sopimukset vievät 66% kokonaisbudjetista. Lisenssi- ja tilausmaksujen osuus on 20%, kirjoittajamaksujen 13%, ja kirjallisten materiaalien 1%.

Vuoden 2021 tieteellisen julkaisemisen (ei pelkästään avoimen julkaisemisen) kustannukset olivat 3,8 miljoonaa €.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!