Aalto-yhteisö näytti osaamistaan

Yliopisto juhlisti viiden vuoden toimintaansa esittelemällä aikaansaannoksiaan tekniikassa, taloudessa ja taiteessa.

Yli tuhat Aalto-yhteisön jäsentä kokoontui helmikuussa Dipoliin tutustumaan toistensa työn tuloksiin. Yliopiston omassa juhlassa pääosassa oli tekeminen: esillä oli robotteja, muotia, satelliitti, aurinkoenergiaa ja minikokoinen jääallas. Kävijät saivat testata, miten ennakkoasenteet vaikuttavat tekemiimme päätöksiin, katsoa lyhytelokuvia ja viihtyä pelitutkijoiden rakentamassa peliluolassa. Tutkijat ja opiskelijat kertoivat jännittävistä hankkeistaan ja näyttivät uusia sovelluksia ja laitteita.

Tilaisuuden avannut rehtori Tuula Teeri kiitti lämpimästi yhteisöä kovasta työstä ja hienoista tuloksista.

Rehtori Tuula Teeri kehotti avauspuheenvuoron yleisöä kiittämään itseään ja toisiaan ”heittämällä yläfemmat” vieruskaverien kanssa.

Demolandiassa esiteltiin fuksien sähköpajan tuotoksia.

Iltapäivän aikana keskusteltiin myös tutkijan työstä. Kansainvälisesti ansioituneet professorit kertoivat urastaan ja avasivat yleisölle mm. työskentelytapojaan ja kirjoitusprosessiaan. Kauppakorkeakoulun professori Eero Vaara korosti kansainvälisen verkostoitumisen tärkeyttä.

Vararehtori Antti Ahlava johti paneelikeskustelua, jossa pohdittiin Otaniemen kampuksen tulevaisuutta uudenlaisena tutkimuksen, oppimisen, innovoinnin ja elämisen ympäristönä. Professori Trevor Harrisin mukaan Otaniemen nykyisten rakennusten oheen ja väliin tarvitaan jonkinlaista ”liimaa”, jonka avulla rakennukset ja käyttäjät keskustelisivat paremmin. Panelistit näkivät, että Otaniemeä voitaisiin suunnitella innovaatiokaavalla, hyvällä sekoituksella suunnittelua ja spontaania tekemistä. Uuden kokeilemiseen ja yhdessä tekemiseen Aalto-yliopistolla on Suomen parhaat voimat käytettävissään.

Kampuspaneeli pohti Otaniemen tulevaisuutta vararehtori Antti Ahlavan johdolla (kuvassa vasemmalla). Muut osallistujat olivat Aalto-yliopiston professori Trevor Harris, Espoon kulttuurijohtaja Susanna Tommila ja Aalto-yliopiston kiinteistöjohtaja Antti Tuomela.

Opiskelijat ovat tuottaneet runsaasti ideoita Otaniemen alueen kehittämiseen ja elävöittämiseen. Antti Ahlava näytti yleisölle esimerkkinä kuvan opiskelijoiden Matias Kotilainen, Heidi Seesto ja Eerik Sillanpää harjoitustehtävästä.

Kuvat (ei aluekuva): Aalto-yliopisto/Aino Huovio, Mikko Raskinen

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.