Aalto-professorista tuli ritari – Olli Ikkala sai Palmes académiques -kunniamerkin

Image: Lasse Lecklin.

Olli Ikkala sai tunnustuksen Ranskan ja Suomen tieteellisen yhteistyön edistämisestä.

Aalto-professori Olli Ikkala vastaanotti 21. marraskuuta Ranskan Suomen-suurlähettiläältä Serge Tomasilta Chevalier dans l’Ordre des Palmes académiques -mitalin. Palmes académiques on erityisesti akateemisille ja muille siviilihenkilöille tarkoitettu kunniamerkki ja Chevalier yksi sen kolmesta tasosta. Napoleon Bonaparte perusti Palmes académiques -kunniamerkin vuonna 1808 kunnioittaakseen tiedon merkitystä ja yliopiston merkittäviä jäseniä.

Suurlähettiläs Serge Tomas korosti puheessaan, että Olli Ikkala on ranskalais-suomalaisten kahdenvälisten yliopistosuhteiden kallisarvoinen tuki.

Aalto-professori Ikkala on jo vuosia tehnyt yhteistyötä Ranskan kanssa. Hän on ollut muun muassa kolmen vuoden ajan osa-aikaisena professorina Grenoblessa sekä vuonna 2013 vierailevana professorina Pariisissa.

Catherine Métivier, Olli Ikkala and Eric Coatanea, recipients of the Ordre des Palmes académiques. Image: Embassy of France in Finland.
Kuvassa Chavelier-kunniamerkin saajat Catherine Métivier, Olli Ikkala ja Eric Coatanea. Kuva: Ranskan Suomen-suurlähetystö.

”Tällä hetkelläkin viimeistelen artikkelia ranskalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa nano-ioniikasta”, kertoo Olli Ikkala.

Olli Ikkala on toiminut 20 vuotta Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan professorina, ja hänen alaansa ovat biomimeettiset materiaalit ja molekyylien itsejärjestäytyminen. Olli Ikkala on julkaissut yli 200 artikkelia, joista useat ovat ilmestyneet Science ja Nature -lehtisarjan lehdissä. Lisäksi Ikkalalla on noin 20 patenttia. Ikkala johtaa myös biosynteettisten hybridimateriaalien molekyylimuokkauksen HYBER-huippuyksikköä.

Kunniamerkin saaneet kuuluvat Palmes académiques –ritarikunnan jäsenten yhdistykseen A.M.O.P.A. Ritarikuntaa kutsutaan myös violetiksi legioonaksi.

Lisätietoa:

Olli Ikkala
Aalto-professori
Aalto-yliopisto

Uutinen Ranskan Suomen-suurlähetystön sivuilla

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.