Aalto perustaa Sustainability Hubin edistämään kestävän kehityksen haasteiden ratkomista

Hub tuo eri alojen tutkijoita yhteen sekä edistää kestävää kehitystä osana opetusta, kampuskehitystä ja muuta Aalto-yliopiston toimintaa.
Aallon poikkitieteellinen opiskelijaryhmä suunnitteli edullisen ja hiilidioksidipäästöttömän vedenpuhdistustuotteen, jota he vievät kehittyville markkinoille Nanomaji-startupinsa kautta. Kuva: Nanomaji

Aalto-yliopistolla on kunnianhimoiset tavoitteet kestävän kehityksen ja vastuullisuuden edistämiseksi. Uuden Sustainability Hubin tarkoituksena on edistää monimuotoisten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemista lisäämällä vuoropuhelua eri tieteenalojen ja yhteiskunnallisten toimijoiden välillä.

”Aallossa tehdään valtavasti laadukasta kestävään kehitykseen liittyvää tutkimusta niin tekniikan, talouden kuin taiteenkin saralla. Yhteiskunnalliset haasteet, kuten ilmastonmuutos ja luonnonvarojen niukkuus ovat niin monimuotoisia ja suuria, ettei niitä voida ratkoa ilman monialaista lähestymistapaa”, kertoo Sustainability Hubin johtajaksi nimitetty professori Minna Halme. ”Tavoitteenamme on yhteistyössä yritysten ja muun yhteiskunnan kanssa lisätä ymmärrystä niistä ratkaisuista, joita tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.”

Yksi Hubin tukemista tavoitteista on vastuullisuuden integroiminen osaksi yliopiston opetusta vuoteen 2020 mennessä. Aallossa on pilotoitu muun muassa Sustainability Game Changers -kurssia, joka avaa globaalin yhteiskunnan haasteita monitieteisesti opiskelijoille, pohtien samalla keinoja niihin vastaamiseksi. ”Kurssilla opiskelijat saavat työkaluja siihen, miten itse muuttaa maailmaa – oman osaamisen, aktivismin ja toimijuuden kautta”, sanoo kurssin vetäjä Katri Pulkkinen

Kampus testilaboratoriona

Harvinaislaatuisen mahdollisuuden tarjoaa myös Aalto-yliopiston kasvava ja muuttuva Otaniemen pääkampus, jonka kehityksessä voidaan hyödyntää Aallossa tehtävää vastuullisuustutkimusta ja opetusta – ja toisin päin. Kampus voi toimia eräänlaisena ”elävänä laboratoriona”, jossa päästään testaamaan ja demonstroimaan tutkimuksen uusia tuulia.

”Otaniemessä voidaan tehdä tulevaisuutta jo nyt. Tutkimme esimerkiksi mahdollisuutta hyödyntää vesitekniikan laboratorion osaamista ja laitteistoa fosforin talteenotossa asentamalla kampusravintoloihin erottelevat vessat. Kiertotalous edellyttää ennakkoluulottomia ratkaisuja, joiden käyttöönotossa monilla eri tieteenaloilla on paljon annettavaa”, toteaa Aalto-yliopiston Creative Sustainability -ohjelman johtaja, professori Mikko Jalas.

Muuttuvan kampuksen suunnittelussa investoidaan myös energiatehokkuuteen, mikä on tärkeä askel tavoitteessa kohti energiaomavaraista Otaniemeä. Maalämmön ja aurinkoenergian käyttöä pyritään lisäämään rakennuksissa jatkuvasti. Esimerkiksi juuri remontista valmistuneen yliopiston uuden päärakennuksen Dipolin lämmitysenergiasta 45 % ja ensi vuonna valmistuvan Väreen lämmityksestä jopa 90 % on peräisin geoenergiasta.

”Tarve uusille kestävän kehityksen ratkaisuille on akuutti. Niiden luomiseksi tutkijoiden ja käytännön toimijoiden tulee yhdistää voimansa jo tutkimus- ja kehitystyön aikana. Siinä Sustainability Hub voi auttaa: tukea yhteistyötä yli tieteenalarajojen ja kestävän kehityksen kannalta tärkeiden sidosryhmien kanssa”, Minna Halme tiivistää.

Lisätiedot:

Minna Halme
Professori, vastuullinen liiketoiminta
Aalto-yliopisto

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.