Aalto-johtoinen kärkihanke löysi tapoja opiskelijayrittäjyyden tukemiseen

Yrittäjyystaidot — kuten luovuus, yhteistyökyvyt ja jatkuva kehittyminen — ovat tärkeitä taitoja muillekin kuin yrittäjille; jokainen korkeakouluopiskelija voi hyötyä yrittäjämäisemmän ajattelutavan kehittymisestä. YYTO-hanke on pyrkinyt löytämään keinoja näiden taitojen lisäämiseen, tunnistamiseen ja tunnustamiseen, ja esittelee löydöksiä seminaarissa 23.4.
A student team working on their startup idea

Yrittäjyystaitojen lisääminen saattaa antaa opiskelijoille parempia valmiuksia perustaa uusia kasvuyrityksiä Suomeen, mutta ennen kaikkea se auttaa heitä haastamaan olemassa olevia toimintamalleja ja nopeuttamaan muutosta nykyisissä yrityksissä tai muissa organisaatioissa. Yrittäjille ominainen muuntautumis- ja reagointikyky on yksi suurimpia vaatimuksia nykyajan työympäristössä, jossa yritykset kamppailevat jatkuvasti entistä nopeammin muuttuvassa maailmassa.

Suuri osa yrittäjämäisten taitojen ja ajatusmaailman oppimisesta tapahtuu kuitenkin luokkahuoneen ulkopuolella.

Yrittäjämäisten taitojen oppimista luokkahuoneen ulkopuolella on tuettu ja tutkittu maanlaajuisesti Aalto-ylipiston koordinoimalla ja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamalla YYTO-hankkeella. Hanke alkaa lähestyä loppuaan, ja sen löydöksiä esitellään verkkoseminaarissa perjantaina 23.4. klo 10-12.

Tärkeimpiä hankkeessa kehitettyjä ratkaisuja on Yoop-työkalu, jonka avulla opiskeljiat voivat paremmin tunnistaa muualla hankittua osaamistaan, ja jonka tulosten perusteella opettajien on helpompaa myöntää tuosta osaamisesta opintopisteitä. Hankkeessa on myös työstetty useita akateemisia papereita sekä yksi kirja aiheeseen liittyen. Mukana olleet opiskelijajärjestöt — eri kaupunkien vastineet Aaltoes:lle sekä Startuplifers — ovat rahoituksen avulla onnistuneet laajentamaan toimintaansa ja saamaan mukaan uusia opiskelijoita.

Lisää hankkeesta ja seminaarista: https://www.yyto.fi/

YYTO-hanke on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama valtakunnallinen kärkihanke, joka koostuu neljästä osahankkeesta. Kärkihanketta koordinoi Aalto-ylipisto ja erityisesti sen yrittäjyysopetusohjelma Aalto Ventures Program, ja osahankkeita Turun Yliopisto, Åbo Akademi, Aalto Entrepreneurship Society ry ja Startuplifers ry. Muina toteuttajina mukana ovat Centria-ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Hanken Svenska handelhögskolan, Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Laurea-ammattikorkeakoulu, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Novia-ammattikorkeakoulu, Oulun ammattikorkeakoulu, Oulun yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu, Vaasan yliopisto, Boost Turku ry, Patteri Entrepreneurship society ry, Oulu Student Entrepreneurship society ry, Jyväskylä Entrepreneurship society ry, Laurea Entrepreneurship society ry, Vaasa Entrepreneurship society ry, LUT Entrepreneurship society ry, Helsinki Think Company ry ja Hanken Entrepreneurship society rf.

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Hollmen Reuter Sandman arkkitehtien suunnittelema Naisten keskus Senegalissa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Naisarkkitehdit esille

Suomalaiset arkkitehdit Saija Hollmén, Jenni Reuter ja Helena Sandman ovat mukana 100 Women: Architects in Practice -kirjassa.