Aalto ja MIT Media Lab yhteistyöhön kampuskehittämisessä

Aalto ja MIT Media Lab kehittävät räätälöitävän, vuorovaikutteisen apuvälineen skenaariosuunnitteluun ja kaupunkikehittämiseen.

Aalto-yliopisto ja yhdysvaltalaisen MIT-yliopiston (Massachusetts Institute of Technology) Media Lab kehittävät uuden version MIT CityScope -alustasta kaupunkianalyysin, urbaanien resurssien tehokkaan hyödyntämisen ja tilallisen ohjelmoinnin työkaluksi kampuskehittämiseen. Otaniemi toimii projektissa prototyyppinä. Hankkeen myötä Aalto liittyy City Science -yhteistyöverkostoon, jossa mukana ovat Tongji-yliopisto (Shanghai), Taipei Tech (Taiwan), HafenCity-yliopisto (Hampuri) ja ActuaTech (Andorra).

MIT CityScope on lisätyn todellisuuden alusta, jolla voidaan visualisoida monimutkaisia muuttujien välisiä suhteita kaupunkiympäristössä ja simuloida eri projektien vaikutuksia. Malli toimii päätöksenteon tukena dynaamisessa, kehittyvässä ja tietoon pohjautuvassa prosessissa. MIT:n ja Aallon tutkijat kehittävät CityScope Aaltoa lisäämällä uusia ominaisuuksia simulaatioon ja skenaarioiden tutkimiseen käytettäväksi Aallon kampuksen suunnitteluprosessissa.

”Projekti tukee elävän ja Aallon toimintaa tukevan Otaniemen kehittämistä tietoon pohjautuvilla suunnittelutyökaluilla“, kertoo Antti Ahlava, kampuksen kehittämisestä vastaava vararehtori Aalto-yliopistosta.

Ahlavan mukaan CityScope Aalto auttaa löytämään Otaniemessä tulevia rakentamisen paikkoja muun muassa asumiselle ja jaetuille työskentelytiloille, tukee tonttiväljyyden hallitsemista historiallisella kampusalueella, vie eteenpäin liikkumisen ja pysäköinnin suunnittelua sekä voi kiihdyttää luovien palveluiden synnyttämistä.

”Yhteistyömme Aalto-yliopiston kanssa luo kiinnostavia mahdollisuuksia laajentaa CityScopen mallinnus- ja simulaatio-ominaisuuksia ja kokeilla uutta disruptiivista suunnitteluprosessia monimutkaisen, suuren mittakaavan kaupunkikehityshankkeen puitteissa, toteaa Kent Larson, MIT Media Labin City Science Initiative -hankkeen johtaja.

Luovan kaupungistumisen työvälineitä kehitetään kolmessa yliopistossa

City Science Lab @ Aalto -nimellä kulkevan projektin lähtölaukaus annettiin MIT:ssa toukokuun lopussa. Julkistamistilaisuudessa dekaani Hashim Sarkis MIT:n arkkitehtuurin laitokselta, johon Media Lab kuuluu, korosti että ”MIT on aktiivisesti mukana kehittämässä kampuksensa ympäristöä kaupunginosana, jossa innovaattorit asuvat, työskentelevät ja viettävät vapaa-aikaa tiiviissä yhteisössä, ja missä kampuksen ja kaupungin yhteisöt limittyvät ja vuorovaikuttavat. CityScopen simulaatiomahdollisuudet antavat uusia voimakkaita työvälineitä päätöksentekoon suunnitteluprosessissa, ja olemme iloisia mahdollisuudesta hyödyntää tätä alustaa Aallon kampuksen ja ympäröivän alueen suunnittelussa.”

Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n (ACRE) toimitusjohtaja Antti Tuomela toimii projektin johtajana Aalto-yliopistossa. Hänen mukaansa CityScope Aaltoa voidaan käytännössä hyödyntää Aallon investointiohjelman yhteiskehittelyyn ja innovointiin.

Aalto-MIT-yhteistyön lisäksi myös Tongji-yliopisto Shanghaista on liittynyt mukaan City Science -verkostoon toteuttaakseen CityScope-alustan osana omaa kampuskehittämistään. Professori Jarmo Suominen Aalto-yliopistosta työskentelee sekä Otaniemen että Tongjin projekteissa. Suominen sanoo, että nämä kolme kampuskehityshanketta voivat tuottaa vertailukelpoista ja keskenään hyödynnettävissä olevaa tietoa kaupungistumisen kehittämisestä globaalisti.

City Science Lab @ Aalto -projektin käynnistämistilaisuus. Kuvassa (vas.) Eetu Ristaniemi (Aalto), Jarmo Suominen (Aalto), Kent Larson (MIT), Antti Ahlava (Aalto), Hashim Sarkis (MIT), Antti Tuomela (Aalto) ja Anssi Joutsiniemi (Aalto). Kuva on otettu Frank Stellan taideteoksen ‘Loohooloo’ edessä MIT:n arkkitehtuurin laitoksella.

Lisätietoa:

Antti Ahlava, Aalto-yliopisto, vararehtori, kampuksen kehittäminen
Puh. 050 324 1179, [email protected]

Kent Larson, MIT, vanhempi tutkija
[email protected], puh. +1617 253 8799

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: