Aalto Global Impact edistää yhteiskunnallista vaikuttamista globaalisti

Viisi vuotta sitten perustettu Aalto Global Impact tuo yhteen eri tieteenaloja ja toimijoita.
AGI Cape Town

Aalto Global Impact lanseerattiin viisi vuotta sitten vuonna 2012, ja sen tarkoituksena on tukea Aalto-yliopiston koulutus- ja tutkimusohjelmien globaalia yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Poikkitieteellisyys, käytännön ongelmiin perustuvat projektit ja eri toimijoiden väliset kumppanuudet ovat keskeisiä Aalto Global Impactin työssä.

”Viisi vuotta sitten Aalto-yliopistossa oli useita erilaisia globaaleja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja kestävään kehitykseen liittyviä projekteja, ohjelmia ja kursseja. Mutta ne olivat hajanaisia ja yhteistyö eri toimijoiden kesken oli vähäistä. Aalto Global Impact luotiin, jotta näitä erillään olevia aloitteita saataisiin yhdistettyä ja siten parannettua niiden vaikuttavuutta ja jatkuvuutta”, kertoo johtaja Teija Lehtonen.

”Tuemme yliopiston eri koulujen ja ohjelmien toimintaa luomalla eri toimijoiden välisiä globaaleja kumppanuuksia ja tarjoamme konkreettisia kestävän kehityksen haasteisiin liittyviä projekteja opiskelijoille ja tutkijoille”, Lehtonen sanoo. ”Aalto Global Impactin toimintaan kuuluu myös Impact Iglu -yhteisö, joka tukee startupeja ja yrittäjiä, jotka ratkovat yhteiskunnallisia haasteita.”

Yhteistyötä yli tieteenalojen ja sektoreiden

Aalto Global Impact on tukenut useiden tutkimushankkeiden rahoitushakemusten tekemistä ja saadun rahoituksen yhteisarvo on noin 5.4 miljoonaa euroa. Keskeisiin tutkimusteemoihin kuuluu kestävät niukkaresurssiset innovaatiot, köyhyyttä vähentävä liiketoiminta, uusiutuva energia, vesi ja sanitaatio, arkkitehtuuri ja muotoilu, ICT ja digitalisaatio. Tutkimushankkeissa on ollut mukana Aallon kauppakorkeakoulu, insinööritieteiden korkeakoulu, perustieteiden korkeakoulu sekä taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu.

Yhteensä 300 opiskelijaa on osallistunut projekteihin, joissa ratkaistaan globaaleja kestävän kehityksen haasteita yli 30 kurssin puitteissa. Aalto Global Impact toimii yhteistyössä esimerkiksi Aalto-yliopiston poikkitieteellisten Creative Sustainability ja International Design Business Management -maisteriohjelmien sekä Sustainabile Global Technologies ja Cities in Transition studiokurssien kanssa.

Aalto Global Impactin yhteistyökumppaneihin kuuluu muita yliopistoja, yrityksiä, viranomaisia, ja kansalaisjärjestöjä. Olemassaolonsa aikana Aalto Global Impact on vaikuttanut myös kehitys-ja innovaatiopoliittisiin linjauksiin Suomessa sekä maailmalla sekä uusien rahoitusinstrumenttien kehittämiseen kuten esimerkiksi Tekesin ja ulkoasiainministeriön BEAM – Business with Impact -ohjelmaan, jossa yrityksiä tuetaan innovaatioiden luomisessa kehittyville markkinoille.

Painotus kehittyvien markkinoiden projekteissa

”Työmme painottuu erityisesti kehittyville markkinoille. Olemme työskennelleet 15 maassa, erityisesti Afrikassa, mutta myös esimerkiksi Meksikossa ja Intiassa”, Lehtonen sanoo. ”Tämän hetkiset pääprojektimme ovat Saharan eteläpuoleisen Afrikan maissa.”

Keväälllä 2017 Aalto Global Impact koordinoi CodeBus Africa -hanketta, jonka tarkoitus oli antaa nuorille teknologisia valmiuksia järjestämällä luovia koodaustyöpajoja kymmenessä Afrikan maassa.Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan kuuluva projekti oli Aalto-yliopiston, ulkoasiainministeriön, Nokian ja Mehackitin yhteisaloite, johon sisältyi myös yhteistyötä useiden paikallisten teknologiahubien ja oppilaitosten kanssa.

”Tällä hetkellä olemme aloittamassa uutta kolmivuotista projektia, joka vahvistaa ongelmalähtöistä oppimista Afrikassa”, Lehtonen kertoo. ”PBL East Africa -projekti sai 700 000 euron maksimirahoituksen ulkoasiainministeriön korkeakouluille suunnatusta HEI ICI -ohjelmasta. Projektissa on mukana useita Aalto-yliopiston asiantuntijoita ja kursseja, ja se toteutetaan yhdessä Nairobin, Makereren ja Dar es Salaamin yliopistojen kanssa.”

Lisätietoa:
Teija Lehtonen, johtaja, Aalto Global Impact

www.aaltoglobalimpact.org

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.