Aalto Digi Matchmaking 2017 houkutteli Otaniemeen 80 yritystä

Teollisuuden ja tutkijoiden vuoropuhelua seurasi verkossa tuhansia katsojia.

Anne Berner. Kuva Mikko Raskinen

Jo perinteeksi muodostuneen tilaisuuden avannut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner korosti tiedeyhteisön, teollisuuden ja viranomaisten yhteistyön tärkeyttä ja muistutti, etteivät elämäämme mullistavat edistysaskeleet synny itsestään.

”Digitalisaatio on riippuvainen innovaatioista ja tiedon jakaminen on sen keskeisimpiä elementtejä”, hän painotti.

Digitalisaatio onkin yksi Aallon tutkimuksen painopistealueista: yli 400 professorista noin viidennes työskentelee jollain sen keskeisistä aloista.  Laskennallisen tieteen professori Kimmo Kaski painotti puheenvuorossaan datan merkitystä.

”Siitä on tullut aikamme valuutta ja uusi öljy”, hän kiteytti.

”Toisaalta, kuten raakaöljykin, se saa arvonsa vasta jalostamisessa.”

Aallossa tehdään dataan liittyvää huippututkimusta muun muassa tekoälyn, big datan ja koneoppimisen parissa. Tietotekniikan tutkimukseen ja opetukseen tehdyt panostukset näkyvät myös rankingeissa.

”Olemme maailman yliopistojen parhaan prosentin joukossa”, iloitsi Aalto Digi Platformia vetävä professori Yrjö Neuvo.

Suomesta tekoälyn ykköstekijä

Aalto Digi Matchmaking 2017 -tapahtuman 300 osallistujasta puolet tuli Aallosta ja puolet ulkopuolelta. Joukossa oli edustajia peräti 80 yrityksestä. Kiinnostavia keskusteluja käytiin verkostoitumisosuuden lisäksi dialogeissa, joita seurasi verkkolähetyksen kautta lähes 3000 ihmistä. Aalto-yliopiston professori Jarno Limnéll ja F-Securen CTO Mikko Hyppönen pohtivat kyberturvallisuuden kilpavarustelua ja korostivat pätevien osaajien tarvetta.

”Kyberturvallisuuden tärkein tekijä on ihminen”, Limnéll kiteytti.

Jarno Limnéll ja Mikko Hyppönen. Kuva Mikko Raskinen

Aalto-yliopiston akatemiaprofessori Samuel Kaski ja Reaktorin AI Designer Jaakko Särelä puolestaan kysyivät, onko tekoäly hypeä vai täyttä totta? Särelän mukaan itsenäiset, älykkäät järjestelmät ovat jo tosiasia, mutta vain rajatuilla alueilla – yleiseen tekoälyyn (Artifical General Intelligence, AGI) on vielä matkaa. Samalla kannalla oli Samuel Kaski, joka korosti myös, että Suomella on ainutlaatuinen mahdollisuus nousta tekoälyn ykköstekijöiden joukkoon.

”Sinne päästään vain teollisuuden ja tutkijoiden yhteistyöllä.”

Dialogin päätteeksi Koneen IoT johtaja Jouni Peltonen ja Aalto-yliopiston tutkijatohtori Timo Seppälä keskustelivat datalähtöisten palveluiden luomisesta. Perinteisen hissivalmistajankin liiketoiminnasta yhä kasvava osuus tulee dataan perustuvista innovaatioista ja räätälöidyistä palveluista.

”Data sinänsä on ilmaista, arvo syntyy sille rakennetuista innovaatioista”, Timo Seppälä painotti.

Lue myös: Teknologiateollisuus rahoittaa kunnianhimoisia tutkimusavauksia 3 miljoonalla eurolla

Tutkijoiden demoille kertyi jonoa. Kuva Jukka Pätynen

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.