Aallon opiskelijat joukolla kehittämään julkisen sektorin palvelukokemusta

Verohallinto, Väestörekisterikeskus ja HUS mukana Hackathonissa
Kurssin kick-off-tilaisuus pidettiin 12.1., itse Hackathon-tapahtuma on 28.-30.1.

Aalto-yliopisto järjestää keväällä 2016 monitieteisen kurssin yhdessä Verohallinnon, Väestörekisterikeskuksen, HUSin ja Accenturen kanssa. Kurssi polkaistiin käyntiin 12.1. Urban Millissä Otaniemessä tapahtumalla, jossa virastojen haasteisiin tutustuttiin esityksin ja palvelusuunnitteluharjoituksin.

– Haluamme Aalto-yliopiston kanssa edesauttaa Suomen digiloikkaa ratkomalla käytännön ongelmia, ja kasvattaen samalla uusia osaajia, Accenturen johtaja Mika Rossi sanoo.

Intensiivisen Hackathon-tapahtuman ympärille rakentuvan kurssin tavoitteena on Suomen julkisten palveluiden digitalisaation kiihdyttäminen. Projektiin mukaan lähteneiden virastojen määrä nousi kolmeen, kun myös HUS ilmoittautui mukaan. HUS osallistuu kurssiin peräti kolmella organisaatiollaan, jotka ovat Lastensairaala, Kuvantaminen ja Kehittämisyksikkö.

– Innostuimme ideasta niin paljon, että halusimme kaikki mukaan, summaa HUS Kuvantamisen toimitusjohtaja Jyrki Putkonen omia ja kollegoidensa ajatuksia.

Kick-offissa asiakasorganisaatiot esittelivät haasteet, joihin he toivovat opiskelijatiimeiltä ratkaisua. Aikapaineesta huolimatta opiskelijoiden työn jälki oli laadukasta.

– Kaikki ideoidut konseptit olivat luovia ja toimivia. Voisimme lähteä toteuttamaan jokaista niistä heti huomenna, Verohallinnon kehittämispäällikkö Mika Pulkkinen kiteytti illan annin.

Organisaatiot haastavat opiskelijat kehittämään esimerkiksi ratkaisuja, jotka helpottavat asiointia ja lisäävät mobiilipalveluiden käyttöä. HUSin haasteet liittyvät ekosysteemien kehitykseen, palvelukonsepteihin, teknologioihin ja joukkoistamiseen.

Opiskelijatiimit ovat erittäin poikkitieteellisiä ja kansainvälisiä

Reilun 80 opiskelijan odotetaan kehittävän luovia ja asiakaskeskeisiä ratkaisuja, jotka voidaan ottaa käyttöön nopeasti. Tiimeistä saatiin muodostettua erittäin poikkitieteellisiä, koska opiskelijat edustavat 30 eri pääainetta. Noin puolet opiskelijoista on ulkomaalaisia, joten ilmapiiri on hyvin kansainvälinen.

– Tämä on lupaava projekti. Odotan varsinaista Hackathonia erittäin mielenkiinnolla, muotoilun opiskelija Roope Kolu kuvaili tuntojaan kick-offin päättyessä.

Kauppakorkeakoulu on rakentanut Hackathon-konseptia yhdessä Accenturen ja Fjordin asiantuntijoiden kanssa.

– On upeaa nähdä, miten opiskelijat hyödyntävät tätä konseptia ja luovat uutta. Vauhditamme yhdessä julkisen sektorin muutosta, Aalto-yliopiston Professor of Practice Katariina Kemppainen kiteyttää. Kemppaisen lisäksi Aallosta osallistuu kurssin toteuttamiseen opetuksen kehittämisen asiantuntija Christa Uusi-Rauva, vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge ja Professor of Practice Esko Penttinen.

Hackathon-tapahtuma on tammikuun lopussa, paras tiimi palkitaan toukokuussa

Itse Hackathon-tapahtuma järjestetään 28.–30.1. Urban Millissä. Tiimeillä on tällöin 24 tuntia aikaa kehittää ratkaisuja virastojen haasteisiin. Sen jälkeen tiimit tekevät käytännön toteutusta asiakasorganisaation kanssa, ja huhtikuussa he pitchaavat ideansa tuomaristolle. Palkinnot jaetaan Valtio Expossa 17.5.2016.

Lisätietoja:
Projektin verkkosivut: https://nordic-events.accenture.com/hackathon/#/

Seuraa Twitter-keskustelua ja osallistu siihen: #pshack16

Aalto-yliopisto:
Seppo Laukkanen
Avustava vararehtori

Katariina Kemppainen
Professor of Practice

Accenture:
Rita Mustonen
Projektipäällikkö

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä