Uutiset

A niin kuin aamu. B niin kuin bibliotek.

Opiskelijat suunnittelivat Frankfurtin kirjamessujen visuaalisen ilmeen.
Aalto-yliopiston opiskelijat suunnittelivat Frankfurtin kirjamessujen ilmeen

Opiskelijoiden suunnittelema visuaalinen ilme purkaa Suomen ja suomalaisuuden aakkosten varaan. Näyttämönä on maailman tärkein kirja-alan tapahtuma, Frankfurtin kirjamessut.

Graafisen suunnittelun maisteriopiskelijat Jinhee Kim, Anssi Kokkonen ja Tommi Leskinen muodostavat työryhmän, joka suunnitteli visuaalisen ilmeen Frankfurtin kirjamessujen vuoden 2014 teemamaalle, Suomelle.

Suunnittelun pohjaksi annettiin kaksi sanaa: Finnland ja Cool. Ne olivat Suomen teemamaahankkeen virallinen slogan.

Opiskelijat halusivat työssään huomioida aakkoset – peruspilarit, joiden varaan kirjallisuus kuin kirjallisuus rakentuu. 

– Pojat tekivät valtavan työn perehdyttäessään minua suomalaisuuteen aakkosten kautta. En ymmärtänyt esimerkiksi, mitä ”sisu” tarkoittaa. Tai mitä ihmettä on ”perkele”, korealainen Jinhee Kim kertoo.

Valtava tila haltuun

Kim, Kokkonen ja Leskinen halusivat luoda logon lisäksi visuaalisen kokonaisuuden, joka nousee esille maailman suurimmilla kirjamessuilla.

– Frankfurtin seitsemässä messuhallissa on uskomaton määrä erilaista visuaalista viestintää. Kilpailevia viestejä on paljon, ja tilan valtavuus oli otettava suunnittelussa huomioon.

Opiskelijat työskentelivät vahvasti aakkosten kirjaimistolla pelaten, kuvia välttäen. He ideoivat, mitä Suomi yhdellä kirjaimella voi kertoa suomeksi, saksaksi, ruotsiksi, englanniksi tai saameksi. B voi olla blomma, blondi, bibliotek tai vaikkapa blue.

– Lähdimme suunnittelutyössä liikkeelle hyvin pienestä, yhdestä kahden sanan sloganista, ja rakensimme sen ympärille laajan konseptin.

Lopputuloksena oli ehdotus, jonka asiakas, kirjallisuuden vientiorganisaatio Finnish Literature Exchange FILI, valitsi käyttöönsä.

Visuaalisen ilmeen varaan syntyi materiaalipaketteja, käyntikortteja, kirjanmerkkejä, tarroja ja lehtiöitä, kampanjajulisteita. Tarvittiin graafista ohjeistoa, logotiedostoja ja lisävärejä.

Aakkosten varaan syntyi myös animaatio, jossa kirjaimet vaihtuvat, ja kuva Suomesta rakentuu niin tangon kuin kantelemusiikin säestämänä, löylyä heitetään ja maksuttomasta korkeakoulutuksesta iloitaan.

Visuaalisen ilmeen kokonaisuus on nyt messuyleisön arvioitavana Suomen teemapaviljongissa, osastolla 5.0 A79.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Two female students chatting at the Aalto Summer Job Day on 16 January 2020. Photo: Kalle Kataila / Aalto University
Yhteistyö Julkaistu:

Suomen kieltä ei tarvitse osata saadakseen kesätöitä

Yli 70 % Aalto Summer Job Dayhin osallistuneista työnantajista palkkaa mielellään myös ulkomaalaisia, jotka eivät puhu suomea.
Postin aulatila, jonka toiminnallisuutta opiskelijat kehittivät palvelumuotoilun keinoin
Yhteistyö Julkaistu:
Ryhmäkuva procomlaisista ja Kauppakorkeakoulun organisaatioviestinnän tutkijoista. Kuva: Päivi Tampere / ProCom ry.
Yhteistyö Julkaistu:

Viestinnän tutkijoita ja käytännön ammattilaisia puhututti johtaminen digitaalisessa työympäristössä

ProComin eli Viestinnän ammattilaiset ry:n tiedejaos vieraili Kauppakorkeakoulussa.
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Metex-palkintoehdokkaat
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Muotoilun lopputöiden Metex-palkintoehdokkaat julki

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö jakaa Metex-palkinnon 23. tammikuuta. Ehdolla on neljä lopputyötä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.