Uutiset

A niin kuin aamu. B niin kuin bibliotek.

Opiskelijat suunnittelivat Frankfurtin kirjamessujen visuaalisen ilmeen.
Aalto-yliopiston opiskelijat suunnittelivat Frankfurtin kirjamessujen ilmeen

Opiskelijoiden suunnittelema visuaalinen ilme purkaa Suomen ja suomalaisuuden aakkosten varaan. Näyttämönä on maailman tärkein kirja-alan tapahtuma, Frankfurtin kirjamessut.

Graafisen suunnittelun maisteriopiskelijat Jinhee Kim, Anssi Kokkonen ja Tommi Leskinen muodostavat työryhmän, joka suunnitteli visuaalisen ilmeen Frankfurtin kirjamessujen vuoden 2014 teemamaalle, Suomelle.

Suunnittelun pohjaksi annettiin kaksi sanaa: Finnland ja Cool. Ne olivat Suomen teemamaahankkeen virallinen slogan.

Opiskelijat halusivat työssään huomioida aakkoset – peruspilarit, joiden varaan kirjallisuus kuin kirjallisuus rakentuu. 

– Pojat tekivät valtavan työn perehdyttäessään minua suomalaisuuteen aakkosten kautta. En ymmärtänyt esimerkiksi, mitä ”sisu” tarkoittaa. Tai mitä ihmettä on ”perkele”, korealainen Jinhee Kim kertoo.

Valtava tila haltuun

Kim, Kokkonen ja Leskinen halusivat luoda logon lisäksi visuaalisen kokonaisuuden, joka nousee esille maailman suurimmilla kirjamessuilla.

– Frankfurtin seitsemässä messuhallissa on uskomaton määrä erilaista visuaalista viestintää. Kilpailevia viestejä on paljon, ja tilan valtavuus oli otettava suunnittelussa huomioon.

Opiskelijat työskentelivät vahvasti aakkosten kirjaimistolla pelaten, kuvia välttäen. He ideoivat, mitä Suomi yhdellä kirjaimella voi kertoa suomeksi, saksaksi, ruotsiksi, englanniksi tai saameksi. B voi olla blomma, blondi, bibliotek tai vaikkapa blue.

– Lähdimme suunnittelutyössä liikkeelle hyvin pienestä, yhdestä kahden sanan sloganista, ja rakensimme sen ympärille laajan konseptin.

Lopputuloksena oli ehdotus, jonka asiakas, kirjallisuuden vientiorganisaatio Finnish Literature Exchange FILI, valitsi käyttöönsä.

Visuaalisen ilmeen varaan syntyi materiaalipaketteja, käyntikortteja, kirjanmerkkejä, tarroja ja lehtiöitä, kampanjajulisteita. Tarvittiin graafista ohjeistoa, logotiedostoja ja lisävärejä.

Aakkosten varaan syntyi myös animaatio, jossa kirjaimet vaihtuvat, ja kuva Suomesta rakentuu niin tangon kuin kantelemusiikin säestämänä, löylyä heitetään ja maksuttomasta korkeakoulutuksesta iloitaan.

Visuaalisen ilmeen kokonaisuus on nyt messuyleisön arvioitavana Suomen teemapaviljongissa, osastolla 5.0 A79.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Anni Heikkilä
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun lahjoittajatarinoita: Anni Heikkilä

”Haastan kaikki koulumme alumnit mukaan lahjoittamaan, vaikka ihan pienelläkin summalla.”
Vastuullisuusraportointikilpailuun voi osallistua 3.-31.5.2021
Yhteistyö Julkaistu:

Vuoden 2021 vastuullisuusraportointikilpailu on käynnissä

Osallistumalla kilpailuun edistät yrityksenne vastuullisuustyötä ja pääset testaamaan raportointinne nykytason.
Master’s Programme in Electronics and Nanotechnology / Micro and Nanoelectronic Circuit Design major. Piirilaboratorio.
Yhteistyö, Palkitut Julkaistu:

Huawei-stipendit kolmelle opinnoissaan menestyneelle opiskelijalle

Aalto-yliopiston tekniikan tukisäätiö jakoi palkinnot kolmelle Sähkötekniikan korkeakoulusta edellisenä vuonna valmistuneelle diplomi-insinöörille. Stipendeillä haluttiin tukea lupaavia ja lahjakkaita opiskelijoita.
Jussi Nikander
Nimitykset, Yhteistyö Julkaistu:

Jussi Nikander on valittu Suomen geoinformatiikan yliopistoverkoston, FIUGINETin puheenjohtajaksi 

FIUGINET toimii suomalaisen yliopistollisen tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen yhteistyöfoorumina geoinformatiikan alalla.