Uutiset

A niin kuin aamu. B niin kuin bibliotek.

Opiskelijat suunnittelivat Frankfurtin kirjamessujen visuaalisen ilmeen.
Aalto-yliopiston opiskelijat suunnittelivat Frankfurtin kirjamessujen ilmeen

Opiskelijoiden suunnittelema visuaalinen ilme purkaa Suomen ja suomalaisuuden aakkosten varaan. Näyttämönä on maailman tärkein kirja-alan tapahtuma, Frankfurtin kirjamessut.

Graafisen suunnittelun maisteriopiskelijat Jinhee Kim, Anssi Kokkonen ja Tommi Leskinen muodostavat työryhmän, joka suunnitteli visuaalisen ilmeen Frankfurtin kirjamessujen vuoden 2014 teemamaalle, Suomelle.

Suunnittelun pohjaksi annettiin kaksi sanaa: Finnland ja Cool. Ne olivat Suomen teemamaahankkeen virallinen slogan.

Opiskelijat halusivat työssään huomioida aakkoset – peruspilarit, joiden varaan kirjallisuus kuin kirjallisuus rakentuu. 

– Pojat tekivät valtavan työn perehdyttäessään minua suomalaisuuteen aakkosten kautta. En ymmärtänyt esimerkiksi, mitä ”sisu” tarkoittaa. Tai mitä ihmettä on ”perkele”, korealainen Jinhee Kim kertoo.

Valtava tila haltuun

Kim, Kokkonen ja Leskinen halusivat luoda logon lisäksi visuaalisen kokonaisuuden, joka nousee esille maailman suurimmilla kirjamessuilla.

– Frankfurtin seitsemässä messuhallissa on uskomaton määrä erilaista visuaalista viestintää. Kilpailevia viestejä on paljon, ja tilan valtavuus oli otettava suunnittelussa huomioon.

Opiskelijat työskentelivät vahvasti aakkosten kirjaimistolla pelaten, kuvia välttäen. He ideoivat, mitä Suomi yhdellä kirjaimella voi kertoa suomeksi, saksaksi, ruotsiksi, englanniksi tai saameksi. B voi olla blomma, blondi, bibliotek tai vaikkapa blue.

– Lähdimme suunnittelutyössä liikkeelle hyvin pienestä, yhdestä kahden sanan sloganista, ja rakensimme sen ympärille laajan konseptin.

Lopputuloksena oli ehdotus, jonka asiakas, kirjallisuuden vientiorganisaatio Finnish Literature Exchange FILI, valitsi käyttöönsä.

Visuaalisen ilmeen varaan syntyi materiaalipaketteja, käyntikortteja, kirjanmerkkejä, tarroja ja lehtiöitä, kampanjajulisteita. Tarvittiin graafista ohjeistoa, logotiedostoja ja lisävärejä.

Aakkosten varaan syntyi myös animaatio, jossa kirjaimet vaihtuvat, ja kuva Suomesta rakentuu niin tangon kuin kantelemusiikin säestämänä, löylyä heitetään ja maksuttomasta korkeakoulutuksesta iloitaan.

Visuaalisen ilmeen kokonaisuus on nyt messuyleisön arvioitavana Suomen teemapaviljongissa, osastolla 5.0 A79.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.