Uutiset

A niin kuin aamu. B niin kuin bibliotek.

Opiskelijat suunnittelivat Frankfurtin kirjamessujen visuaalisen ilmeen.
Aalto-yliopiston opiskelijat suunnittelivat Frankfurtin kirjamessujen ilmeen

Opiskelijoiden suunnittelema visuaalinen ilme purkaa Suomen ja suomalaisuuden aakkosten varaan. Näyttämönä on maailman tärkein kirja-alan tapahtuma, Frankfurtin kirjamessut.

Graafisen suunnittelun maisteriopiskelijat Jinhee Kim, Anssi Kokkonen ja Tommi Leskinen muodostavat työryhmän, joka suunnitteli visuaalisen ilmeen Frankfurtin kirjamessujen vuoden 2014 teemamaalle, Suomelle.

Suunnittelun pohjaksi annettiin kaksi sanaa: Finnland ja Cool. Ne olivat Suomen teemamaahankkeen virallinen slogan.

Opiskelijat halusivat työssään huomioida aakkoset – peruspilarit, joiden varaan kirjallisuus kuin kirjallisuus rakentuu. 

– Pojat tekivät valtavan työn perehdyttäessään minua suomalaisuuteen aakkosten kautta. En ymmärtänyt esimerkiksi, mitä ”sisu” tarkoittaa. Tai mitä ihmettä on ”perkele”, korealainen Jinhee Kim kertoo.

Valtava tila haltuun

Kim, Kokkonen ja Leskinen halusivat luoda logon lisäksi visuaalisen kokonaisuuden, joka nousee esille maailman suurimmilla kirjamessuilla.

– Frankfurtin seitsemässä messuhallissa on uskomaton määrä erilaista visuaalista viestintää. Kilpailevia viestejä on paljon, ja tilan valtavuus oli otettava suunnittelussa huomioon.

Opiskelijat työskentelivät vahvasti aakkosten kirjaimistolla pelaten, kuvia välttäen. He ideoivat, mitä Suomi yhdellä kirjaimella voi kertoa suomeksi, saksaksi, ruotsiksi, englanniksi tai saameksi. B voi olla blomma, blondi, bibliotek tai vaikkapa blue.

– Lähdimme suunnittelutyössä liikkeelle hyvin pienestä, yhdestä kahden sanan sloganista, ja rakensimme sen ympärille laajan konseptin.

Lopputuloksena oli ehdotus, jonka asiakas, kirjallisuuden vientiorganisaatio Finnish Literature Exchange FILI, valitsi käyttöönsä.

Visuaalisen ilmeen varaan syntyi materiaalipaketteja, käyntikortteja, kirjanmerkkejä, tarroja ja lehtiöitä, kampanjajulisteita. Tarvittiin graafista ohjeistoa, logotiedostoja ja lisävärejä.

Aakkosten varaan syntyi myös animaatio, jossa kirjaimet vaihtuvat, ja kuva Suomesta rakentuu niin tangon kuin kantelemusiikin säestämänä, löylyä heitetään ja maksuttomasta korkeakoulutuksesta iloitaan.

Visuaalisen ilmeen kokonaisuus on nyt messuyleisön arvioitavana Suomen teemapaviljongissa, osastolla 5.0 A79.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Person sitting on a pink couch in front of a big window holding a laptop
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Digipalveluiden hiilijalanjälki on suurempi kuin lentoliikenteen – tutkimushanke etsii keinoja vähentää ICT:n ympäristövaikutuksia

Aalto-yliopiston ja LUT-yliopiston uudessa tutkimushankkeessa tarkastellaan esimerkiksi datakeskusten ylijäämälämmön hyödyntämistä ja tehokkaampien verkkopalveluiden suunnittelua.
School of Business alumnus Nicolas Dolce
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Nicolas Dolce

Opiskeluajan kurssiprojektit sekä Social Hackathon -kilpailu auttoivat Creative Sustainability -maisteriohjelman alumniamme Nicolas Dolcea valmistautumaan vastuullisen liiketoiminnan konsulttina toimimiseen. ”Capstone-kurssi kehitti projektijohtamisen, asiakasrajapinnassa työskentelemisen sekä liiketoiminnan kehittämisen osaamistani, ja kaikkea tätä osaamista olen hyödyntänyt työelämässä.”
FITechin opintoja voi ottaa maksutta kahdeksasta yliopistosta, yhden luukun periaatteella
Yhteistyö Julkaistu:

FITech-verkoston yliopistojen ensimmäinen ristiinopiskeluyhteistyö käynnistynyt

FITech-verkostoon kuuluvat Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu ja Turun yliopiston teknillinen tiedekunta ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka mahdollistaa sivuaineiden ristiinopiskelun.
Kemira bootcamp 2020
Yhteistyö Julkaistu:

Uusia alkuja Kemiran intensiivikurssilla

Kemira järjesti yhdessä Kemian tekniikan korkeakoulun kanssa Aalto-yliopiston opiskelijoille boot campin.