Väitös konetekniikan alalta, DI Mikko Kotilainen
Milloin
Missä
Tapahtuman kieli
Suurten tavarankuljetuskapasiteettiensa ansiosta laivat ovat ympäristöystävällinen ja taloudellinen tavarankuljetusmuoto. Koska laivojen täytyy kulkea talvella jääpeitteisissä vesissä, jääkuormien ymmärtäminen on tärkeää laivojen suunnittelussa, jossa joudutaan tekemään kompromisseja hydrodynaamisen suorituskyvyn, painon ja jääkuormien kestävyyden kanssa. Koska jään mekaanisten ominaisuudet sekä jäänmurtoprosessi vaihtelevat nopeasti navigoinnin aikana, väitöskirjassa tutkittiin täysmittakaavamittausten avulla, miten jääkuormien tilastollinen jakauma muuttui olosuhteiden, esimerkiksi jään paksuuden tai laivan nopeuden muuttuessa. Tutkimus osoittaa, että jääkuormat kasvavat paksummassa jäässä, kun taas laivan nopeuden vaikutus jääkuormiin on vaikeatulkintaisempi. Lisäksi tutkittiin miten jäänmurtoprosessi vaikuttaa kuormajakaumaan, sekä miten kääntyvän jäälohkareen koko vaikuttaa kuormajakaumaan. Tutkimuksen tuloksia ja menetelmiä voidaan käyttää päättämään, onko laivan turvallista navigoida reitillä, jonka jääolosuhteet tiedetään, ja millaisella nopeudella tietyissä jääolosuhteissa olisi turvallista navigoida.
Tohtoriopiskelija: Mikko Kotilainen
Vastaväittäjä: Prof. David Molyneux, Memorial University of Newfoundland, Canada
Kustos: Prof. Mikko Suominen, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, konetekniikan laitos
Väitöstilaisuus järjestetään Luentosalissa 216, Otakaari 4
Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/
Tohtoriopiskelijan yhteystiedot:
Nimi | Mikko Kotilainen |
[email protected] |
Tekniikan korkeakoulujen väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/49
- Julkaistu:
- Päivitetty: