Palvelut

SecurePrint tulostaminen omalta Linux-koneelta

Tulostaminen omalta Linux-tietokoneelta Aalto-yliopiston tulostuspalvelimelle onnistuu vain luotetuista verkoista (esim. langalliset verkot sekä Eduroam).

Joillakin uudemmilla Linux-distribuutioilla on ongelmia smb-tulostimien vaatimien käyttäjätunnusten tallentamisessa esim. käyttäjän keychainiin. Tällöin käyttäjältä kysytään tunnusta ja salasanaa jokaisen tulostustyön yhteydessä.

Yksi keino käyttökokemuksen parantamiseksi on tallentaa käyttäjätunnus ja salasana CUPSin printers.conf -tiedostoon.

1. Hae tulostimen kuvailutiedosto koneellesi:

$ wget https://ubuntu.org.aalto.fi/ppd/secureprintps.ppd

2. Luo koneellesi tulostusjono:

$ lpadmin -p secureprintps -v smb://printvm03.org.aalto.fi/secureprintps -P secureprintps.ppd -E -o auth-info-required=username,password

3. Mikäli tulostimen lisäys ei onnistu, tarkista oikeutesi ja ettei koneellasi ole ~/.cups/client.conf tai /etc/cups/client.conf -tiedostoissa ServerName -määrittelyä.

4. Secureprint-jono sijaitsee Windows-tulostuspalvelimella, jota vasten täytyy tunnistautua Aalto-tunnuksilla. Käyttäjätunnus syötetään muodossa AALTO\tunnus. Vanhan cups.hut.fi-palvelimen kautta ei ole mahdollista tulostaa tähän jonoon.

SecurePrint-tulostinpalvelimet: printvm03, printvm04 (ja printvm-legacy2)

Related instructions

Mobiilitulostus

Mobiilitulostusmahdollisuus on tarjolla Aalto-yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille, joilla on voimassa oleva Aalto-sähköpostitunnus.

Tulostaminen Aalto-Linux

Aalto-yliopiston Ubuntu-työasemiin ja -yleispalvelimiin (versio 14.04 ja uudempi) on lisätty secureprintps-tulostusjono, joka on useimmilla koneilla oletustulostimena. Kun haluat tulostaa, valitse tulostinvalikosta secureprintps.

Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.