Hankinta-asiakirjat ja -sopimusehdot
Hankinta-asiakirjojen mallipohjat
Alla olevia mallipohjia voivat kaikki yliopiston yksiköt soveltaa tehdessään tilaajavastuulain rajan (9.000 €) alittavia pienhankintoja eli nk. minihankintoja niissä tapauksissa, joissa Aalto-yliopistolla ei ole sopimustoimittajaa hankittaville tavaroille tai palveluille. Mallipohjia arvoltaan suuremmille pienhankinnoille on saatavilla hankinta-asiantuntijoilta erikseen pyytämällä. Hankinta-asiantuntijoiden yhteystiedot sekä tiedot toimittajakumppanuuksista ja sopimustoimittajista löytyvät hankintojen pääsivulta.
Huom.
- Business Finlandin ja EU:n rahoittamissa tutkimushankkeissa käytetään eri hankintasopimusmalleja, mistä saa lisätietoa koulun lakimieheltä.
- IT-sopimuksia koskevat erilliset sopimuslinjaukset.
- Lue ensin seuraavat ohjeet pohjien käyttämiseen ja hankintojen jaottelusta sekä hankintasopimusten tarkastamiseen:
Huom. Ukrainan sodasta johtuen tarjouspyyntöihin ja tilauksiin tai hankintasopimuksiin tulee liittää ensimmäiseksi liitteeksi alla oleva myyjän vakuutus pakotteista ja sopimusehtojen täydennys. Lisäksi hankintaa rahoittavan tahon edellyttäessä taikka harkinnan mukaan esim. uusien ja Aallolle vieraiden toimittajien osalta voidaan suorittaa ko. kumppania koskeva pakotteita ja edunsaajatietoja koskeva tarkastus. Kuitenkaan kotimaisista pörssiyhtiöistä tarkastusta ei ole tarpeen suorittaa. Lisätietoja tarkastuksen suorittamisesta saa hankinta-asiantuntijoilta ja Talouspalveluilta.
Tarjouspyynnön mallipohja, erikseen tavara- ja palveluhankinnoille:
Mikäli syystä tai toisesta hintavertailua eri toimittajien välillä ei tehdä, kilpailevia tarjouksia ei pyydetä tai ei päädytä valitsemaan taloudellisinta tarjousta, tulee se perustella objektiivisesti ja dokumentoidusti. Esimerkkeinä mainittakoot tilanteet, joissa vaihtoehtoisia toimittajia ei tehdystä markkinakartoituksesta huolimatta löytynyt, tai joissa valittu tarjous on korkeammasta hinnastaan huolimatta objektiivisesti kokonaistaloudellisesti edullisin tai ”paras” tarjous. Perustelumuistio tulee liittää projektimappiin yhdessä muun hankintaan liittyvän dokumentaation kanssa. Mallina ja/tai pohjana voi käyttää seuraavaa:
Tilauksen mallipohja (tavarahankinnoille):
Hankintasopimuksen mallipohja, erikseen tavara- ja palveluhankinnoille sekä (IT-)konsultoinnille:
Hankinta-asiakirjojen esittelyn ja allekirjoittamisen prosessi
Julkaistava tarjouspyyntö, hankintapäätös (kilpailutettavissa hankinnoissa) ja hankintasopimus sekä näihin rinnastuvat asiakirjat hyväksytään ja allekirjoitetaan Aalto-yliopiston hyväksymiskäytännön mukaisesti.
Ennen asiakirjojen hyväksymistä/allekirjoittamista on varmistuttava siitä, että lakimies on tarkastanut asiakirjat niissä hankinnoissa, joiden ennakoitu arvo ylittää kansallisen kynnysarvon (60.000 €).
Kilpailutettavissa hankinnoissa hankinta-asiakirjojen saatteeksi laaditaan hankinnan esittelylomake, joka kertoo hyväksyjälle/allekirjoittajalle tiivistetysti hankinnan sisällön, arvon, riskit, valmistelijat sekä muut oleelliset seikat. Esittelylomakkeen laatii hankinnasta vastuullinen hankinta-asiantuntija.
Hankinnoissa käytettävät sopimusehdot
Aalto-yliopiston hankinnoissa käytetään lähtökohtaisesti julkisen hallinnon yleisiä sopimusehtoja. Kyseeseen voivat tulla Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot JYSE 2014 Palvelut tai JYSE 2014 Tavarat. ICT-hankinnoissa voidaan käyttää myös Julkishallinnon IT-hankintojen sopimusehtoja, JIT-2015. Näitä ehtoja käyttämällä varmistetaan Aalto-yliopiston edut toimittajiin nähden. Hankinta-asiantuntijoilta saa neuvoja sopimusehtoasioissa.
Hankintoja koskeva oikaisuohje ja valitusosoitus markkinaoikeuteen
Hankintaoikaisu on hankintayksikön itsensä tekemä oikaisu hankintapäätökseen. Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Hankintaoikaisu voidaan tehdä mistä tahansa hankinnasta euromääräisestä arvosta riippumatta eli se koskee myös pienhankintoja.
Valitusmahdollisuus markkinaoikeuteen on myös puitejärjestelyiden sisällä tehtävissä kilpailutuksissa. Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.
Aalto-yliopistossa tarjoajille tiedoksi annettaviin hankintapäätöksiin (kilpailutettavissa hankinnoissa) tulee liittää Hankintoja koskeva oikaisuohje ja valitusosoitus:
Perusohje
- Kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat:
- Kukin hankinta käsitellään omana asianaan oman diaarinumeron alla. Diaarinumeron saa Aalto-yliopiston kirjaamosta.
- Hankintoja koskevien asiakirjojen julkisuus tulee aina määrittää ja merkitä asiakirjoihin selkeästi.
- Hankintoja koskevat asiakirjat säilytetään keskitetysti Aalto-yliopiston kirjaamossa.
- Pienhankinnat:
- Ei kirjata diaariin
- Asiakirjat säilytetään yksiköissä ja tarpeen mukaan liitetään osaksi kirjanpitoa jäljitettävyyden varmistamiseksi
- Huom. Poikkeuksena ne hankinnat, joissa tehdään tietojenkäsittelysopimus (DPA). Näiden hankintojen osalta sekä hankintasopimus että DPA on kirjattava ja arkistoitava myös kirjaamoon.
- Huom. Mikäli pienhankintaa koskeva sopimus on allekirjoitettu sähköisesti Aallon sähköisellä allekirjoitusjärjestelmällä, niin tällöin sopimus käsitellään ei-kirjattavana ja säilytetään yksikössä, eli sitä ei arkistoida kirjaamoon.
Asiakirjakohtaiset arkistointikäytännöt
- Kilpailutukseen perustuvaan hankintaan liittyvät asiakirjat: Hankintailmoitus, tarjouspyyntö liitteineen, tarjoukset, tarjousten avaamispöytäkirja, hankintapäätös (perustelumuistio), ilmoitus hankintapäätöksestä, hankintasopimus ja siihen liittyvät sopimukset (esim. huolto ja ylläpito tms.) ja mahdolliset muut asiakirjat
- Kirjataan diaariin
- Kullakin hankinnalla on oma diaarinumeronsa, jonka alle kaikki kyseisen hankinnan asiakirjat kirjataan
- Säilytetään kirjaamossa/keskusarkistossa
- Säilytysaika:
- kertahankinnoissa vähintään 3 vuotta
- määräaikaisissa sopimuksissa sopimuksen kesto + 3 vuotta
- toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa sopimuksen mahdolliseen päättämiseen asti + 3 vuotta
- Mikäli sopimuksissa on ehtoja, jotka on määrätty olemaan voimassa sopimuksen päättymisen jälkeen joko määräajan tai toistaiseksi, säilytysaika edellä mainitun mukaisesti.
- Suorahankinta: Suorahankintapäätös, hankintasopimus ja mahdolliset muut asiakirjat
- Kirjataan diaariin
- Kullakin hankinnalla on oma diaarinumeronsa, jonka alle kaikki kyseisen hankinnan asiakirjat kirjataan
- Säilytetään kirjaamossa/keskusarkistossa
- Säilytysaika vähintään 3 vuotta
- Reklamaatiot: Reklamaatio ja mahdolliset muut asiakirjat
- Kirjataan diaariin
- Kullakin reklamaatiolla on oma diaarinumeronsa, jonka alle kaikki kyseisen reklamaatioon liittyvät asiakirjat kirjataan
- Säilytetään kirjaamossa/keskusarkistossa
- Säilytysaika vähintään 3 vuotta
- Pienhankinnat (arvoltaan alle kansallisen kynnysarvon)
- Pienhankintojen asiakirjat tulee säilyttää laitoksilla projektimapeissa tms.
- Tarpeen mukaan liitetään laskuun kirjanpidon jäljitettävyyden varmistamiseksi
- Tilaukset, kuormakirjat, lähetyslistat ja vastaavat
- Säilytetään yksiköissä
- Tarpeen mukaan liitetään laskuun kirjanpidon jäljitettävyyden varmistamiseksi
Talouspalvelut
- Julkaistu:
- Päivitetty: