Avoin tiede ja tutkimus

Suomen Akatemian avoimen tieteen vaatimukset

Avoin tiede ja tutkimus ovat Suomen Akatemian strategisia tavoitteita, ja yksi rahoituksen perusteista. Suomen Akatemian tavoitteena on, että tutkimuksen tulokset ja metatiedot ovat nopeasti ja helposti saatavilla jatkokäyttöä varten. Suomen Akatemia on mukana tutkimuksen avoimuutta edistävässä Plan S -aloitteessa, joka vaikuttaa avoimen julkaisemisen ja datan vaatimuksiin vuoden 2021 rahoitushauista alkaen.

Alla oleville sivuille kerätyt rahoittajien vaatimukset saattavat muuttua. Tarkista aina tutkimusrahoittajien ajantasaiset avoimen tieteen käytännöt ja ohjeet aina näiden omilta verkkosivuilta.

Avoimen tieteen vaatimukset

Aineistonhallintasuunnitelman hyväksymisprosessi

1. Hakuvaiheessa kirjoitetaan lyhyt kuvaus aineistonhallintaan liittyvistä käytännöistä.
  2. Myönteisen rahoituspäätöksen jälkeen kirjoitetaan varsinainen aineistonhallintasuunnitelma (data management plan, DMP)
    • Yllä ohjeita ja pohjia aineistonhallintasuunnitelman laatimiseen
    • Apua ja opastusta voi pyytää osoitteesta [email protected]
  3. Lähetä DMP Word-tiedostona arvioitavaksi osoitteeseen [email protected]
  4. Tutkimuspalvelujen täytyy hyväksyä DMP ennen kuin sen voi toimittaa Akatemialle. Hyväksyntä annetaan sähköpostitse sen jälkeen, kun DMP on tarkistettu tutkimuspalveluissa.
  5. Tallenna hyväksytty DMP Suomen Akatemian SARA-järjestelmään ja hyväksy rahoitus SARA-järjestelmässä. Suomen Akatemian ohje rahoituksen hyväksymiseen (.pdf)

Suomen Akatemian aineistonhallintasuunnitelman ohjeet ja pohjat

Työkaluja ja apua

Avoimeen julkaisemiseen liittyvät kysymykset: [email protected]

Tutkimusdataan liittyvät kysymykset: [email protected]

Lisää tietoa avoimesta julkaisemisesta

ACRIS, avoin julkaiseminen ja rinnakkaistallennuspalvelu

Ohjeita avoimeen julkaisemiseen ja rinnakkaistallennukseen ACRISissa

A book and a pen with Aalto logo. Photo by Aino Huovio.

Avoin julkaiseminen ja sopimukset kustantajien kanssa

Hyödynnä kustantajien kanssa tekemiämme avoimen julkaisemisen sopimuksia. Sopimusten ansiosta Aalto-yliopiston tutkijat, toimiessaan artikkelin vastaavana kirjoittajana, voivat julkaista artikkeleita avoimena ilman kirjoittajamaksua (APC) tai alennetulla maksulla.

A group of three students engaging in teamwork, one presenting something from her laptop's screen

Lisää tietoa avoimesta tutkimusdatasta

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other

Datanhallinnan suunnittelu ja suunnitelman laatiminen

Datanhallintasuunnitelmat ovat tärkeitä datan säilytykselle ja lisäksi monet rahoittajat edellyttävät niitä.

Petrimaljoissa on erivärisiä aineita
Rahoittajien avoimen tieteen vaatimukset