Yksi keino nuoriin vaikuttamiseen on väärien mielikuvien kitkeminen. Tekniikkaa ei opiskella vain tekniikan takia ja alalla tarvitaan paljon muutakin osaamista. Jo peruskoulun opetuksella voidaan vaikuttaa siihen, miten nuoret ajattelevat omista mahdollisuuksistaan opintoihin. Myös lukion opettajille tarjotaan lisää ymmärrystä teknologiakasvatuksesta: kuinka luonnontieteelliset aineet esitellään, mihin kaikkeen matematiikka liittyy, mitä fysiikalla voi tehdä? ”Nuoret tekevät paljon valintoja sen mukaan, millaisia mielikuvia opettajat ja vanhemmat välittävät eri aloista. Tiedostamattaan he voivat työntää ”moponrassaaja- ja koodaripoikia” insinööriopintoihin, kun taas matemaattisesti lahjakkaille tytöille tarjotaan muita vaihtoehtoja. Tällaista ajattelua pyrimme muuttamaan”, Clavert huomauttaa.
”Teemme tunnetuksi myös tekniikan vaikuttavuutta. Melkein mihin tahansa maailman suureen haasteeseen on mahdollisuus vastata teknologian keinoin. Monet nuoret ovat tiedostavia tulevaisuuden tekijöitä, joilla on näkemys ja tahto tehdä hyviä asioita esimerkiksi ilmastonmuutoksen illitsemiseksi”, Niemi toteaa.
Yhteisopettajuutta yli alojen
Jotta Suomen kansallinen innovaatio-osaaminen saadaan pidettyä korkealla tasolla, on myös yliopistojen suunnattava katseet omaan opetukseensa. Clavert haluaa panostaa Aalto-yliopiston opetuksen kehittämiseen erityisesti perusopetuksen osalta ja hyödyntää yliopiston poikkitieteellisyyden suomia mahdollisuuksia.
”Työni tavoite on tunnistaa opetuksen hyviä käytäntöjä. Meillä on jo paljon kursseja, joissa ongelmanratkaisu, tiedon soveltaminen ja yli alojen kurkottava yhteisopettajuus toteutuvat hienosti. Oivana esimerkkinä Sähköpaja-kurssi, jossa mietitään yrittäjyyttä ja käyttäjälähtöisyyttä”, sanoo Clavert.
Tavoitteena on, että eri alojen opettajat pääsevät yhdessä suunnittelemaan opetusta. Sen sijaan, että perusopetus pilkotaan omiksi kapea-alaisiksi kursseikseen, voidaan yhdessä ratkaista laajempia kokonaisuuksia ja keskittyä enemmän käytännönläheiseen tiedon soveltamiseen.
Innostavaa toimintaa myös lapsille ja nuorille
Aalto-yliopistossa tiedettä ja tekniikkaa sekä niiden opiskelua tehdään tutuksi monin tavoin. Kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11.10.2018 järjestettiin ensimmäistä kertaa Shaking Up Tech -tapahtuma, joka kokosi kampukselle 200 lukiolaistyttöä ympäri Suomea. Vuonna 2019 tapahtuma laajeni Lappeenrantaan, ja Tampereelle ja osallistujia oli yhteensä noin 450. Nuoret hakevat tapahtumasta sekä inspiraatiota että tietoa tekniikan opiskelusta.
Aalto-yliopisto Junior puolestaan tuo teknologiaopetusta kaikenikäisten lasten ja nuorten arkeen erilaisten kurssien, kerhojen, leirien ja opintokäyntien kautta – opetuksen tueksi, omaksi iloksi ja innostuksen lähteeksi. Uteliaaseen etsimiseen ja kokeilemiseen kannustava Aalto-yliopisto Junior on osa LUMA-keskus Suomi -verkostoa.
Teksti: Marjukka Puolakka