Lahjoita tulevaisuus

Tekniikka tarvitsee tulevaisuuden tekijöitä

Teknologiakasvatuksen työelämäprofessori Maria Clavert innostaa tekniikan opintoihin rohkeita nuoria, joilla on halu muuttaa maailmaa. Teknologian avulla se on oikeasti mahdollista.
Shaking up Tech: avaruustekniikka tutuksi. Kuva: Mikko Raskinen.
Shaking Up Tech 2019 - avaruustekniikka tutuksi.

”Koulussa en nähnyt tekniikan opintoja itselleni minkäänlaisena vaihtoehtona. Vahvan käsitykseni mukaan tekniikka liittyi vain koneisiin. Minua taas kiinnostivat ihmiset, joten lähdin opiskelemaan kasvatustieteitä”, kertoo kasvatustieteen tohtori ja Aalto-yliopiston teknologiakasvatuksen työelämäprofessori Maria Clavert. Nyt hän tietää, ettei valintaa ihmisten ja koneiden välillä tarvitse eikä voi tehdä – teknologiaa kehittääkseen on ymmärrettävä sen käyttäjää eli ihmistä.

Maria Clavert, kasvokuva. Kuva:George Atanassov
Maria Clavert

Teknologia on myös yhä suuremmassa roolissa kaikilla aloilla, ja Suomi tarvitsee entistä enemmän korkean teknologian huippuosaajia. Samalla kuitenkin matemaattis- luonnontieteellisten aineiden arvostus on nuorten keskuudessa jo pitkään ollut laskussa. Matematiikka ja fysiikka eivät kiinnosta. Tulevaisuudessa tekniikan osaajia kuitenkin tarvitaan ratkomaan yhteiskunnan haasteita ja ongelmia.

”Alalle tarvitaan myös yhä monipuolisempaa osaajajoukkoa – nuoria, joilla on erilaisia taustoja, kokemuksia ja näkemyksiä. Kannustan tekniikan opintoihin sekä tyttöjä että poikia, jotka haluavat työllään vaikuttaa maailman kehitykseen”, Clavert toteaa.

 Työssään Clavert on mukana vaikuttamassa nuorten opintopolkuun peruskoulusta yliopisto- opintoihin sekä kehittämässä opettajien koulutusta teknologia- alalla. Viisivuotinen teknologiakasvatuksen työelämäprofessuuri sijoittuu Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun Design Factoryyn, joka on tuotekehityksen monitieteinen tutkimus- ja oppimisympäristö. Professuurin mahdollisti Jane ja Aatos Erkon säätiön lahjoitus.

Marja Niemi istumassa portailla Aalto-yliopiston kampuksella. Kuva: Terhi Korhonen
Marja Niemi

Irti stereotypioista

PISA-tutkimusten mukaan suomalaistytöt ovat maailman toiseksi parhaita matematiikassa ja luonnontieteissä. Samat tytöt eivät kuitenkaan hakeudu tekniikan opintoihin; diplomi-insinööri- opiskelijoista vain noin viidennes on naisia. ”Suomen suurimpana tekniikan yliopistona Aalto- yliopisto kantaa vastuunsa siitä, ettei nuorissa olevaa potentiaalia jätetä käyttämättä. Mitä monipuolisempi ja erilaisista ihmisistä koostuva yhteisö tulevaisuuden tuotteita ja palveluja kehittää, sitä parempia ratkaisuja saamme”, sanoo kehityspäällikkö Marja Niemi Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta.

Yksi keino nuoriin vaikuttamiseen on väärien mielikuvien kitkeminen. Tekniikkaa ei opiskella vain tekniikan takia ja alalla tarvitaan paljon muutakin osaamista. Jo peruskoulun opetuksella voidaan vaikuttaa siihen, miten nuoret ajattelevat omista mahdollisuuksistaan opintoihin. Myös lukion opettajille tarjotaan lisää ymmärrystä teknologiakasvatuksesta: kuinka luonnontieteelliset aineet esitellään, mihin kaikkeen matematiikka liittyy, mitä fysiikalla voi tehdä? ”Nuoret tekevät paljon valintoja sen mukaan, millaisia mielikuvia opettajat ja vanhemmat välittävät eri aloista. Tiedostamattaan he voivat työntää ”moponrassaaja- ja koodaripoikia” insinööriopintoihin, kun taas matemaattisesti lahjakkaille tytöille tarjotaan muita vaihtoehtoja. Tällaista ajattelua pyrimme muuttamaan”, Clavert huomauttaa.

”Teemme tunnetuksi myös tekniikan vaikuttavuutta. Melkein mihin tahansa maailman suureen haasteeseen on mahdollisuus vastata teknologian keinoin. Monet nuoret ovat tiedostavia tulevaisuuden tekijöitä, joilla on näkemys ja tahto tehdä hyviä asioita esimerkiksi ilmastonmuutoksen  illitsemiseksi”, Niemi toteaa.

Yhteisopettajuutta yli alojen 

Jotta Suomen kansallinen innovaatio-osaaminen saadaan pidettyä korkealla tasolla, on myös yliopistojen suunnattava katseet omaan opetukseensa. Clavert haluaa panostaa Aalto-yliopiston opetuksen kehittämiseen erityisesti perusopetuksen osalta ja hyödyntää yliopiston poikkitieteellisyyden suomia mahdollisuuksia.

”Työni tavoite on tunnistaa opetuksen hyviä käytäntöjä. Meillä on jo paljon kursseja, joissa ongelmanratkaisu, tiedon soveltaminen ja yli alojen kurkottava yhteisopettajuus toteutuvat hienosti. Oivana esimerkkinä Sähköpaja-kurssi, jossa mietitään yrittäjyyttä ja käyttäjälähtöisyyttä”, sanoo Clavert.

Tavoitteena on, että eri alojen opettajat pääsevät yhdessä suunnittelemaan opetusta. Sen sijaan, että perusopetus pilkotaan omiksi kapea-alaisiksi kursseikseen, voidaan yhdessä ratkaista laajempia kokonaisuuksia ja keskittyä enemmän käytännönläheiseen tiedon soveltamiseen.

Innostavaa toimintaa myös lapsille ja nuorille

Aalto-yliopistossa tiedettä ja tekniikkaa sekä niiden opiskelua tehdään tutuksi monin tavoin. Kansainvälisenä tyttöjen päivänä 11.10.2018 järjestettiin ensimmäistä kertaa Shaking Up Tech -tapahtuma, joka kokosi kampukselle 200 lukiolaistyttöä ympäri Suomea. Vuonna 2019 tapahtuma laajeni Lappeenrantaan, ja Tampereelle ja osallistujia oli yhteensä noin 450. Nuoret hakevat tapahtumasta sekä inspiraatiota että tietoa tekniikan opiskelusta.

Aalto-yliopisto Junior puolestaan tuo teknologiaopetusta kaikenikäisten lasten ja nuorten arkeen erilaisten kurssien, kerhojen, leirien ja opintokäyntien kautta – opetuksen tueksi, omaksi iloksi ja innostuksen lähteeksi. Uteliaaseen etsimiseen ja kokeilemiseen kannustava Aalto-yliopisto Junior on osa LUMA-keskus Suomi -verkostoa.

Teksti: Marjukka Puolakka

Lisää aiheesta

Shakin up Tech, biomimeettinen silkki. Kuva: Mikko Raskinen.

Shaking up Tech toi sadat tytöt ja tekniikan yhteen – hämähäkkisilkin venytystä ja avaruusmatkoja VR-laseilla

Linda Liukas avasi Shaking up Tech -tapahtuman kertomalla, että teknologia kuuluu kaikille. Espoon tapahtumassa lukiolaiset tekivät Aurinkokunnan läpilennon VR-lasien avulla, venyttivät hämähäkkisilkkiä ja kokosivat omin käsin satelliitin.

Uutiset
Linda Liukas

Shaking up Tech avasi lukiolaisille tekniikan alan rajattomia mahdollisuuksia ja kasvatti huomattavasti kiinnostusta alaa kohtaan

Lukiolaiset kohtasivat tekniikan alan johtajanaisia Shaking up Tech –tapahtumassa Aalto-yliopistolla 11. lokakuuta. Aamupäivän monipuoliset puheenvuorot tekivät vahvimman vaikutuksen lukiolaisiin.

Uutiset
Shaking up Tech

Shaking up Tech -tapahtuma kannustaa lukioikäisiä naisia opiskelemaan tekniikan alaa

Shaking up Tech järjestetään tänä vuonna 8.10.2020. Koronavirustilanteen vuoksi tapahtuma järjestetään verkossa ja se on avoin kaikille.

Tapahtumat
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: