Aalto Art and Design Cases

Kuvataidekasvattajat kirjastossa töissä

Animaatio on eräs visuaalisen tarinankerronnan muoto, jonka kautta median monilukutaitoa voidaan lähestyä pedagogisesti. Animaatio ylittää myös tavanomaisen kielimuurin. Aallon ja Oodin animaatiotyöpajat yhdistivät toisilleen tuntemattomia lapsia syyslomalla.
First pic of the Madot -animation made by children in "Mitä Ihmettä"-animation workshop
Aloitustilanne lasten tekemästä Madot-animaatiosta 22.10.2021

Perjantai-iltapäivällä 22.10.2021 Helsingin keskuskirjaston, Oodin lasten osastolla on intensiivinen kuhina. Lapset hyörivät kolmessa ryhmässä. Ympäriinsä on sijoiteltu paljon mielenkiintoista materiaalia, kuten led-tuikkuja, pumpulia, oksia, tekokukkia, värivaloja, ilmapalloja, kartonkia, ynnä muita askartelu- ja piirustusvälineitä. Teippiä, saksia ja kartonkia näyttää kuluvan paljon. Tunnelma on määrätietoisen innokas ja inspiroitunut. Lapset saavat tilaisuuden spontaaniin luovaan yhteistyöhön, kun yhteinen idea ensin keksitään, valmistetaan ja kuvataan animaatioksi. He ovat valmistaneet ryhmissään pienet näyttämöt eli scenet, joita kuvataan pienellä jalustalla olevalla tabletilla. Sceneillä tehdään yhteistyössä pieniä muutoksia ja sitten otetaan aina kuva. Pian jo siivotaan materiaalit ja scenet pois, ja valot sammutetaan. Lapset istuutuvat katsomaan valmiita animaatioita valkokankaalta. Jokaisen animaation katselun jälkeen pysähdytään juttelemaan sen aiheesta ja tekemisestä. Ohjaajat pyytävät lapsilta mielipidepalautetta pajakokemuksesta peukuttamalla joko ylös tai alas. Lopuksi raikuvat aplodit. Mitä ilmeisimmin kokemus oli mainio!

material fot animation
Skenen rakentamispuuhia. (Kuva Kirsi Mikola)
animation scene
Animaation valmistamista scenellä. (Kuva Kirsi Mikola)

Kyseessä on Oodin ja Aallon yhteistyössä toteuttama syyslomatoiminta peruskoululaisille: Animaatiotyöpaja ”Mitä ihmettä?”. Pajoja järjestettiin yhteensä neljä ja niihin osallistui syysloman aikana yhteensä 32 lasta. Pajoissa tutustuttiin stop motion –animaation tekemiseen, jossa "mahdotonkin voi näyttää mahdolliselta". Työpajojen ohjelman ja toteutuksen suunnittelivat ja ohjasivat Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen opiskelijat Niina Huovinen, Anna Anttila ja Aino Haverinen Dudle. Ohjaajat kuvaavat olleensa yllättyneitä ja hyvillään siitä, miten innostuneesti ja sujuvasti toisilleen tuntemattomien lasten kesken luova yhteistyö lähti sujumaan.

Kuvataidekasvattajiin voi totta tosiaan törmätä myös kirjastoissa! On kiinnostavaa, kuinka kirjastot ovat laajentaneet toimintojaan.

Kuvataidekasvatuksen vanhempi yliopistonlehtori, Riikka Haapalainen
making animation
Animaation tekoa Stop Motionilla. (Kuva Kirsi Mikola)

”Minusta parhautta olivat ne riemunkiljahdukset, jotka karkailivat pajalaisten suista, kun jokin yksinkertainen liike toi hahmon tai piirroksen eloon”, kertoo Niina Huovinen. ”Animaatioiden lisäksi syntyi myös monenlaisia onnistumisen kokemuksia. Yhdelle se oli uskallus tulla yksin työpajaan, kun taas toiselle se oli kuulluksi tuleminen pienryhmässä. Tässä projektissa oli myös hienoa päästä tutustumaan Keskuskirjasto Oodiin työympäristönä ja monipuolisen toiminnan järjestäjänä”, Aino Haverinen Dudle puolestaan kertoo.

Erikoiskirjastonhoitaja, Sanna Huttunen, Oodista juhlistaa, kuinka hauskaa oli nähdä sekä ohjaajien että työpajaan osallistujien innostus: ”Mieletön luova energia, kahdessa tunnissa syntyi upeita pieniä tarinoita!” Huttunen kertoo, että lasten ja aikuisten luovuuden ja harrastamisen tukeminen on keskeinen osa Oodin toimintaa. Hän pitää tärkeänä sitä, että kirjastossa tapahtuviin työpajoihin on matala kynnys osallistua, joten mukaan uskaltaa moni sellainenkin, joka ei ole aiemmin tehnyt vastaavaa. ”Animaatio tarjoaa monipuolisesti keinoja kerrontaan ja kuvalliseen ilmaisuun, ja ylittää myös kielimuurin. Kuvataidekasvattajien lähestymistapa animaation tekemiseen oli hauska ja innostava”, hän sanoo.

Vastaavia mielenkiintoisia taideprojekteja on toteutettu aiemminkin. Esimerkiksi Aallon kuvataidekasvatuksen ja Vantaan kaupunginkirjaston Mediamysteeri toteutettiin ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten vantaalaisille peruskoululaisille. Mediamysteeri jäi elämään ja toteutetaan yhä uudestaan. Mediamysteeri on myös poikinut lopputyön. Nyt jo Kuvataidekasvatuksesta valmistuneet opiskelijat, Oona Heinänen ja Venla Heiskanen tekivät lopputyönsä, Pedagoginen yhteissuunnitelma Mediamysteeri hankkeessa, vuonna 2018.

Kuvataidekasvatuksen vanhempi yliopistonlehtori, Riikka Haapalainen, joka toimi yhtenä koordinaattorina ”Mitä ihmettä?” –yhteistyöprojektissa Oodin kanssa, korostaankin kiinnostavana näkökulmana sitä että: "kuvataidekasvattajiin voi totta tosiaan törmätä myös kirjastoissa! On kiinnostavaa, kuinka kirjastot ovat laajentaneet toimintojaan, ja kuinka hienosti siihen yhteyteen sopii kokeileva kuvataidetoiminta."

Animaatio tarjoaa monipuolisesti keinoja kerrontaan ja kuvalliseen ilmaisuun, ja ylittää myös kielimuurin.

Oodin Erikoiskirjastonhoitaja, Sanna Huttunen

Kesällä 2019, uranuurtaja, Karkki Havaste, palkattiin Aallosta ensimmäisenä, uunituoreena kuvataidekasvattajana, vakituiseen työhön erikoiskirjastonhoitajaksi Vantaan kaupungille.  Havaste kertoo, että nykyään taidekasvattajia on jo muutamia töissä myös Helmet-alueen kirjastoissa, mutta hänen työnkuvansa on kuitenkin varsin uniikki koko Suomen mittakaavassa. Vantaan kaupunginkirjaston tärkeänä missiona on edistää kuntalaisten monilukutaitoa ja Havasten tehtäviin kuuluu visuaalisen lukutaidon edistys. "Visuaalisten ärsykkeiden kyllästämän maailmamme lukukyky onkin mielestäni päivä päivältä kriittisempi kansalaistaito, ja meillä taidekasvattajilla on sen opettamiseen äärimmäisen hyvät valmiudet”, Havaste  kertoo, ja kuvailee työtään kuvataidekasvattajana kirjastossa: ”Vastuullani on kuva- ja medialukutaitojen edistystyö kaupunginlaajuisesti. Järjestän tapahtumia, koulutuksia ja projekteja niin asiakkaillemme kuin Helmet-kirjastoverkon henkilöstöllekin. Osallistun myös laitos- ja kouluyhteistyöhön, kirjastoon vapaa-ajallaan tulevien palveluiden järjestämiseen, yhteistyötahojen kanssa toimimiseen sekä erityisesti media-aineiston esittely- ja suositustyöhön."

watching animations
Mitä ihmettä -animaatiotyöpajan päätteeksi katseltiin valmiita animaatioita. (Kuva: Niina Huovinen)
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: