Personer

Viljan att utveckla en hållbar framtid fick Fanni Mattson att välja området energi- och miljöteknik

Enligt Fanni Mattsson erbjuder det tekniska området mångsidiga möjligheter att fundera över och söka sina egna intressen.
Opiskelija Fanni Mattsson rakennusinsinöörikillan haalarissa

I gymnasiet var jag intresserad av många saker, så det var svårt att besluta sig för en viss sak eller ett område som jag ville studera. Matematiska ämnen intresserade mig och det fick mig till slut att söka till tekniska. Jag ville också se något nytt, då jag kommer från Tammerforstrakten. Jag bestämde mig för att pröva lyckan, sökte till Aalto och blev antagen!

Det tekniska området erbjuder mångsidiga möjligheter att fundera över och söka sina egna intressen. Jag bestämde mig för att söka till energi- och miljöteknikområdet, för jag oroar mig för jordens resurser och att de minskar. Jag vill vara med och utveckla hållbarare alternativ i det dagliga livet.

Just nu studerar jag energi- och miljöteknik för tredje året. Jag tycker att det bästa med vårt huvudämne är att kurserna verkligen är varierande och att man får bekanta sig med ingenjörsvetenskaperna på ett mångsidigt sätt. Under kurserna funderar man över och söker rent konkret efter hållbarare lösningar för det nuvarande konsumtionssamhället. Under kandidatstudierna får man skrapa på ytan på flera ämnen och därmed har det gått att söka sina egna styrkor och intressen. Att man dessutom själv får välja många kurser är mycket bra om du frågar mig!

En av de intressantaste kurserna hittills har varit en huvudämneskurs i vatten- och miljöteknik. Kursen genomfördes på ett annorlunda sätt, men jag tyckte att det fungerade bra. Kursen bestod främst av läsecirklar och dessutom av mycket överläggningar i grupp samt av räkneövningar. Under kursen fick man dra nytta av det egna kunnandet på ett mångsidigt sätt.

Distansstudierna har möjliggjort ett flexiblare schema vad gäller studierna, åtminstone enligt min erfarenhet. De obligatoriska föreläsningarna sätter i någon mån rytmen för dagen, men inspelade föreläsningar tittar jag ofta på i efterhand. Förutom föreläsningarna gör jag de nödvändiga uppgifterna ensam eller i grupp beroende på uppgiften. Det är betydligt trevligare att studera tillsammans med vänner. Jag lägger mellan ett par timmar och tio timmar per dag på skolarbetet.

Jag har också varit aktiv som frivillig ända sedan phuxåret och det går sällan en dag utan att jag utför något frivilligarbete. Det går också mycket tid till frivilligarbetet, men det är jätteroligt och en bra motvikt till studierna.

Distansstudierna har alltså fungerat bra för mig. Jag träffar människor ganska ofta i samband med frivilligarbetet, så det har inte gjort mig så mycket att sitta på föreläsningar hemma. Men jag saknar skolans utrymmen där jag kunde studera tillsammans med vänner och fick lite omväxling till den egna lilla studieettan.

Jag har deltagit i Byggnadsingenjörsgillets verksamhet ända sedan phuxåret. Det finns otaliga möjligheter att delta i olika verksamheter. Jag har t.ex. varit gillets fotograf och de foton som jag tagit kan man se på Instagram @rakennusinsinoorikilta.

I år har jag dessutom varit phuxmästare. Jag har alltså haft till uppgift att guida phuxarna i studentlivet och teknologernas hemligheter. Vid Aalto tar man mycket väl hand om phuxarna, teknologphuxuppfostran är utmärkt!

Jag måste medge att jag inte är helt säker på vilket magisterprogram jag vill studera. Jag har några alternativ och har bl.a. funderat på geokonstruktion. Jag kommer troligen att testa några magisterkurser redan under kandidatstudierna och välja utifrån vad som känns intressantast. Det är som tur är inte bråttom att välja.

Mitt tips för blivande studerande är att det lönar sig att välja det tekniska området! Med en diplomingenjörsexamen får du mångsidiga arbeten och det finns knappast två likadana examina. Du kan påverka dina studier i mycket hög grad. Inom kandidatstudierna i energi- och miljöteknik får du bekanta dig med ingenjörsvetenskaperna på ett mångsidigt sätt och bl.a. utveckla din problemlösningsförmåga. Känslan av gemenskap vid Aalto-universitetet är också medryckande och det lönar sig att få ut så mycket roligt som möjligt av studietiden!

Läs mer om huvudämnet energi- och miljöteknik

• Publicerat:
  • Uppdaterad: