Vilho Väisäläs verkstad invigdes i Otnäs

Medel från Vilho Väisäläs efterkommande, Weisell-stiftelsen och företaget Vaisala har möjliggjort långsiktig utveckling vid Aalto-universitetet.
Vilho Väisälän pajassa opiskelijaryhmät pääsevät suunnittelemaan ja rakentamaan eri kursseilla mitä taidokkaimpia ja teknisesti haastavia laitteita. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
I Vilho Väisäläs verkstad får studentgrupper planera och bygga de mest underfundiga och tekniskt utmanande anordningar. Bild: Mikko Raskinen/Aalto-universitetet

Elverkstaden på Marvägen 8 vid campus i Otnäs är känd för glädje och humor. Utrymmet nyinvigdes med pompa och ståt som Vilho Väisänens verkstad måndagen den 11 september.

Verkstaden har kommit till som en kurs vid Aalto-universitetets kandidatprogram i elektroteknik. Kursen, som ordnas under det första studieåret, ger studenterna en känsla för praktiskt arbete. Gruppvis planerar och bygger studenterna de mest underfundiga och tekniskt utmanande anordningar, ofta med ett stråk av humor. Tidigare erfarenhet av planering eller programmering behövs inte. Verkstadskursen har blivit mycket populär och allt flera ivriga studenter från alla Aalto-universitetets högskolor deltar.

”Vilho Väisäläs verkstad är av stor betydelse för vår undervisning, där får man testa det man har lärt sig i praktiken. Verkstadskurserna är också studietidens roligaste upplevelse för många”, säger Jussi Ryynänen, dekan för högskolan för elektroteknik.

Vilho Väisälä var finländare, intellektuell, uppfinnare och grundare av företaget Vaisala.

”Vi är enormt tacksamma för det stöd Vilho Väisäläs efterkommande, Weisell-stiftelsen och företaget Vaisala har erbjudit studenterna vid Aalto och hela Aalto-gemenskapen alla dessa år”, säger universitetets rektor Ilkka Niemelä. Donationerna har möjliggjort långsiktig utveckling vid Aalto och utjämnat de ibland överraskande kasten i den offentliga ekonomin.

”Vilho Väisäläs arbete präglades av nyfikenhet och innovationsförmåga, och på det bygger också elverkstaden. Innovationer baserade på vetenskap är kärnan i Vaisala och därför har samarbetet med vetenskapssamfundet varit av stor betydelse sedan företaget grundades. Elverkstaden är ett lysande exempel på hur man kan lär sig fördomsfritt nyskapande och teamarbete med hjälp av glädje och humor”, säger Ville Voipio, styrelseordförande för Vaisala.

Läs mera vilhonpaja.aalto.fi

Mer information:
Nora Rahnasto, Donatorrelationer
Aalto-universitetet, Partnerskap och företagssamarbete
puh 050 362 2243

Vaisala kommunikation
www.vaisala.com/fi/news-and-insights/media

Alumni Tauno Voipio kuvattuna Otakaari 1 -rakennuksen aulassa. Kuvaaja: Mikko Raskinen.

Otaniemi, like coming back home

Tauno Voipio, godfather of the Electric Workshop course, believes in learning through doing.

Two female students in a lab

Donera en framtid

Tillsammans kan vi lösa samhällets största utmaningar. Även en liten donation blir stor när vi är många.

Sakari Harjunpää ja Valentin Rainio Sähköpajalla

Igelkotten Robosiili gav Aalto-universitetets teknologer första plats i robottävling

Teknologerna Valentin Rainio och Sakari Harjunpää vid Högskolan för elektroteknik byggde Robosiili (Roboigelkotten) på den populära Elverkstadskursen.

Aalto University / Sähköpajakurssi / photo: Linda Koskinen

På elverkstadskursen färdigställs fantasifulla projektarbeten genom försök och misstag

Under vårens sista veckor surrade det i Elverkstaden då de studerande jobbade med sina kursarbeten. Vi fick följa med framskridandet av ett projektarbete från idé till avslutande utställning.

Nyheter
Vilho Väisälän paja sijaitsee Otaniemessä Espoossa osoitteessa Maarintie 8. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Studier Publicerat:

Tillbaka på banan / Back on track workshopserie 8.10. & 29.10.2024

Aaltos studiepsykologer och studievägledare organiserar en tvådelad workshopserie för studenter som återvänder till sina studier eller som har studerat mycket lite under det senaste året.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.