Nyheter

Igelkotten Robosiili gav Aalto-universitetets teknologer första plats i robottävling

Teknologerna Valentin Rainio och Sakari Harjunpää vid Högskolan för elektroteknik byggde Robosiili (Roboigelkotten) på den populära Elverkstadskursen.
Sakari Harjunpää ja Valentin Rainio Sähköpajalla
Sakari Harjunpää (t.v.) och Valentin Raunio på elverkstaden med en tidig version av Robosiili. Bild: Mikko Raskinen / Aalto-universitetet

I tävlingen "Förbluffande robotar" som anordnades på mässan Teknologi22 hade de tävlande lagen i uppgift att bygga en robot som gör något intressant. Tävlingen hade inte många regler eftersom man ville ge kreativiteten och de tekniska färdigheterna fritt spelrum. Tävlingen anordnades av Tietotekniikan ja Elektroniikan Seura ry i samarbete med tidskriften Mikrobitti och Finnexpo.

Teknologerna Valentin Rainio och Sakari Harjunpää vid Högskolan för elektroteknik vann tävlingen med roboten Robosiili. I pris fick de 10 000 euro.

Valentin som studerar bioinformationsteknologi och Sakari som studerar vid magisterprogrammet Advanced Energy Solutions träffades på Elverkstadskursen, där utvecklingsarbetet på igelkotten började. Kursen är en populär, praktiskt inriktad kurs där studerandena planerar och bygger en fungerande elapparat. På kursen behövs ingen tidigare erfarenhet av elapparater eller kodning, men eftersom båda redan hade erfarenhet av områdena ville de försöka sig på ett knivigare projekt. Valentin hade sysslat med elektronik och programmering ända sedan grundskolan. Som magisterstuderande hade Sakari åter goda kunskaper i de 3D-modelleringstekniker som behövs för 3D-utskrifter och han hade också hunnit skaffa sig kunskaper i elektronik.

"Ända sedan jag var liten har jag varit intresserad av allt som fungerar med elektricitet, och jag var med i en elektronikklubb redan innan jag kunde läsa", berättar Sakari.

"Min far hade ofta talat om hur svårt och komplicerat det är att skapa gående robotar och det gav mig idén att modellera en fyrbent varelse. Men eftersom en massa robotar redan går omkring där ute kom jag att tänka på igelkottarnas finurliga sätt att krama ihop sig till en boll och rulla (åtminstone i animationer och spel). Sakari var med om saken och så började vi planera Robosiili", säger Valentin.

Så här ser Robosiili ut i all sin glans!

 Igelkottens utseende ändrades rätt mycket under projektets gång.

Robosiili
Robosiili

På kursen var fyra studerande med i projektet, men Sakari och Valentin fortsatte på våren utveckla Robosiili för tävlingen.

Hur ser teknologernas framtidsplaner ut? Valentin började studera först i höstas, och han har inte ännu klara framtidsplaner, men det har varit intressant att jobba med robotar.

"Mitt eget drömjobb vore säkert just nånting inom forskning och utveckling. Jag tycker om att skapa nytt, utveckla och bygga prototyper. Robotar är jätteintressanta, men exempelvis elbilar ligger mig också varmt om hjärtat", berättar Sakari.

Ett annat lag från Aalto-universitetet tog silver med roboten FireCorp och som trea kom Jyväskylä universitets lag med roboten SmileBot.

Varma lyckönskningar till alla vinnarna!

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Läs fler nyheter

TFiF-kandityön palkinnon voittaneet opiskelijat.
Prisbelönta, Studier Publicerat:

Tre Aaltostuderande premierades för bästa svenskspråkiga kandidatavhandlingar i teknik

Linda Autio, Isak Jungerstam och Fanny Hakala fick TFiF:s pris.
Opiskelijat tutkimassa aurinkopaneelia.
Pressmeddelanden, Studier Publicerat:
Students studying in a study room. Photo by Unto Rautio.
Studier Publicerat:

International Student Barometer: respons från internationella studerande samlas in i november–december

Aalto-universitetets internationella studerande kan svara på enkäten International Student Barometer (ISB) 24.11–19.12.2022.
Kaksi ihmistä työskentelee laboratoriossa pöydän ääressä, kasvot kameraan päin oleva tekee muistiinpanoja kirjaan.
Studier Publicerat:

Webbinarium om studier i kemiteknik

Kandidatprogrammet för kemiteknik inbjuder alla som är intresserade om studier i kemiteknik att delta i ett webbinarium 19.1.2023 kl 15.00.