Nyheter

Igelkotten Robosiili gav Aalto-universitetets teknologer första plats i robottävling

Teknologerna Valentin Rainio och Sakari Harjunpää vid Högskolan för elektroteknik byggde Robosiili (Roboigelkotten) på den populära Elverkstadskursen.
Sakari Harjunpää ja Valentin Rainio Sähköpajalla
Sakari Harjunpää (t.v.) och Valentin Raunio på elverkstaden med en tidig version av Robosiili. Bild: Mikko Raskinen / Aalto-universitetet

I tävlingen "Förbluffande robotar" som anordnades på mässan Teknologi22 hade de tävlande lagen i uppgift att bygga en robot som gör något intressant. Tävlingen hade inte många regler eftersom man ville ge kreativiteten och de tekniska färdigheterna fritt spelrum. Tävlingen anordnades av Tietotekniikan ja Elektroniikan Seura ry i samarbete med tidskriften Mikrobitti och Finnexpo.

Teknologerna Valentin Rainio och Sakari Harjunpää vid Högskolan för elektroteknik vann tävlingen med roboten Robosiili. I pris fick de 10 000 euro.

Valentin som studerar bioinformationsteknologi och Sakari som studerar vid magisterprogrammet Advanced Energy Solutions träffades på Elverkstadskursen, där utvecklingsarbetet på igelkotten började. Kursen är en populär, praktiskt inriktad kurs där studerandena planerar och bygger en fungerande elapparat. På kursen behövs ingen tidigare erfarenhet av elapparater eller kodning, men eftersom båda redan hade erfarenhet av områdena ville de försöka sig på ett knivigare projekt. Valentin hade sysslat med elektronik och programmering ända sedan grundskolan. Som magisterstuderande hade Sakari åter goda kunskaper i de 3D-modelleringstekniker som behövs för 3D-utskrifter och han hade också hunnit skaffa sig kunskaper i elektronik.

"Ända sedan jag var liten har jag varit intresserad av allt som fungerar med elektricitet, och jag var med i en elektronikklubb redan innan jag kunde läsa", berättar Sakari.

"Min far hade ofta talat om hur svårt och komplicerat det är att skapa gående robotar och det gav mig idén att modellera en fyrbent varelse. Men eftersom en massa robotar redan går omkring där ute kom jag att tänka på igelkottarnas finurliga sätt att krama ihop sig till en boll och rulla (åtminstone i animationer och spel). Sakari var med om saken och så började vi planera Robosiili", säger Valentin.

Så här ser Robosiili ut i all sin glans!

Igelkottens utseende ändrades rätt mycket under projektets gång.

Robosiili

På kursen var fyra studerande med i projektet, men Sakari och Valentin fortsatte på våren utveckla Robosiili för tävlingen.

Hur ser teknologernas framtidsplaner ut? Valentin började studera först i höstas, och han har inte ännu klara framtidsplaner, men det har varit intressant att jobba med robotar.

"Mitt eget drömjobb vore säkert just nånting inom forskning och utveckling. Jag tycker om att skapa nytt, utveckla och bygga prototyper. Robotar är jätteintressanta, men exempelvis elbilar ligger mig också varmt om hjärtat", berättar Sakari.

Ett annat lag från Aalto-universitetet tog silver med roboten FireCorp och som trea kom Jyväskylä universitets lag med roboten SmileBot.

Varma lyckönskningar till alla vinnarna!

• Publicerat:
    • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
    Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
    Aalto Squad students on campus
    Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
    From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
    Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.