Nyheter

Vesa Vihriälä blir arbetslivsprofessor vid Helsinki Graduate School of Economics

PD Vesa Vihriälä har utnämnts till arbetslivsprofessor i ekonomi vid Helsingfors universitet. Han inleder sitt arbete den 1 juli 2019.
Vesa Vihriälä
Vesa Vihriälä. Foto: ETLA / Matti Rajala

Helsinki GSE grundades våren 2018 med uppgiften att utvidga och höja kvaliteten hos ekonomisk utbildning och forskning i Finland samt att främja samarbetet mellan ekonomi och andra vetenskapsområden. Helsinki GSE är en gemensam enhet för Aalto-universitetet, Helsingfors universitet ja Svenska handelshögskolan.

Vesa Vihriälä har haft flera centrala poster inom ekonomisk politik, bl.a. som rådgivare för EU-kommissionens vice ordförande Olli Rehn och som understatssekreterare för ekonomiska ärenden vid statsrådets kansli. Vihriälä har sedan 2012 varit vd för Näringslivets forskningsinstitut Etla och Näringslivets delegation EVA. Den uppgiften lämnar han i mars.

Vesa Vihriälä är doktor i statsvetenskap från Helsingfors universitet. Hans facklitterära produktion behandlar huvudsakligen ekonomisk politik, finansmarknader och EMU-ärenden.

– Vihriälä tillhör Finlands viktigaste kommentatorer inom ekonomisk politik och hans inlägg är sakkunniga, genomtänkta och forskningsbaserade. Hans arbetslivsprofessur utgör ett betydande stöd för Helsinki GSE:s och Helsingfors universitets genomslagskraft. Vi uppskattar det mycket högt att Vesa Vihriälä ansluter sig till oss, säger professor Hannu Vartiainen, utbildningsansvarig direktör vid Helsinki GSE.

– Det är fint att få återvända till alma mater vid karriärens afton. Jag har varit lyckligt lottad under årens lopp i och med att jag fått arbeta med personer som jag hela tiden kunnat lära mig av. Lyckan tycks hålla i sig, konstaterar Vesa Vihriälä.

Vihriäläs arbetslivsprofessur är på deltid.

Ytterligare information:

Professor Hannu Vartiainen
tfn 040 720 6808

Vd Vesa Vihriälä
tfn 043 824 1660
vesa.vihriälä@etla.fi

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Studier Publicerat:

Lär dig språk och interkulturell kompetens online med Unite! Ansök nu till kurser våren 2024

Unite! kurser är öppna for alla studenter vid Aalto-universitetet.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.