Utexaminerade studerande får ett modernt årskursnål på bröstet som minne

Konstnären Inni Pärnänens idé vann designtävlingen för den nål som ska ges dem som utexamineras från Aalto-universitetet.
Kandidater, magistrar, diplomingenjörer och arkitekter som utexamineras från Aalto-universitetet får från och med våren 2018 en tidlös stilren nål som minne. Bild: Anni Kääriä

Juryn beskriver smyckeskonstnären och -designern Inni Pärnänens skapelse som både modern och tidlös samt stilren. Dessutom ansågs nålen vara multifunktionellt och anpassningsbart eftersom det kan användas på olika sätt när man klär sig, både på bröstet och som sjalspänne, och till och med som bokmärke.

Nålen är tillverkad av fjäderstål och är 35 millimeter i diameter. Årtalet på nålens baksida anger vilket år den studerande utexaminerades. Sigillet i mitten designades av Juha Markula år 2013.
Vicerektor Anna Valtonen ledde juryn, som också bestod av studeranderepresentanter.

Designtävlingen riktade sig till en begränsad grupp tävlingsdeltagare, som fick fria händer i fråga om både material och utförande.

Alla som deltar i Aalto-universitetets Graduation Party får nålen som minne. Under festen gratulerar rektorn de utexaminerade och delar ut nålarna som ska fästas på de nyutexaminerade alumnernas bröst. Nålen fästs av en familjemedlem eller annan person som står den utexaminerade nära. Mera information om Graduation Party - anmälan till festen är öppen tills den 31 maj.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.