Nyheter

Undersökning från lägesrummet vid Helsinki GSE: Coronavaccinerna skyddar också ovaccinerade familjemedlemmar

Economicum-rakennus Arkadiankadulla. Kuva: Veikko Somerpuro
Economicum på Arkadiagatan. Photo: Veikko Somerpuro

I en undersökning från Helsinki GSE klargjordes med hjälp av finländska registermaterial smittorisken för familjemedlemmar till personer som fått coronavirusvaccin. Enligt resultat av undersökningen skyddar coronavirusvaccinerna från Pfizer-BioNTech och Moderna, som används i Finland, också ovaccinerade familjemedlemmar. I undersökningen granskades sambandet mellan dessa mRNA-coronavirusvacciner och smittorisken för anställda inom hälso- och sjukvården som vaccinerats i januari–mars och deras ovaccinerade familjemedlemmar.

”Vår undersökning visar rätt klart att vaccinerna skyddar också ovaccinerade vuxna som bor i samma hushåll. Resultaten stöder upptäckten att vaccinerna minskar risken för att bli smittad och att smitta samt förebygger fortsatt smittspridning. Det är ändå svårt att bedöma hur stor del av den fortsatta smittspridningen vaccinet förebygger. Endast en del av smittorna fås av personer som bor i samma hushåll”, säger professorn i hälsoekonomi Mika Kortelainen vid Åbo universitet.

”Bedömningen av vaccinernas indirekta skyddande effekter i omfattande vaccinationsprogram är metodologiskt sett en av de svåraste forskningsfrågorna som gäller coronavacciner. Vi har delvis lyckats svara på den frågan genom att kombinera en mängd finländska registermaterial”, säger ledaren för forskargruppen, akademiforskaren Lauri Sääksvuori från THL och Åbo universitet.

Undersökningen koncentreras på att granska anställda inom hälso- och sjukvården eftersom det inom den gruppen särskilt under januari–mars fanns en ansenlig mängd hushåll där endast en person hade fått coronavaccin.

Vaccinationstäckningen mot coronaviruset ökar nu snabbt i Finland och i världen. Den ökade vaccinationstäckningen har bedömts göra det möjligt att öppna samhällen på ett behärskat sätt. Den nu utförda undersökningen ökar kunskapen om vaccinernas inverkan på smittor av ovaccinerade och ger på så sätt ytterligare information för beslutsfattandet om avvecklande av restriktioner.

”I fortsättningen har vi för avsikt att också bedöma den skyddande effekt vuxna som fått coronavirusvaccin har på familjens barn”, säger doktorandstuderanden Jussipekka Salo från Helsingfors universitet.

Det är fråga om en publikation som tills vidare inte är referentgranskad. Undersökningen grundar sig på arbete som utförts i gruppen för hälsoekonomi i lägesrummet vid Helsinki GSE. För genomförandet av undersökningen har man fått stöd från forskare vid THL:s enhet för smittskydd och vaccinationer.

Undersökningen finns att läsa här: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.05.27.21257896v1

Mer information:
Lauri Sääksvuori
+ 358 29 5247546
[email protected]

Mika Kortelainen
[email protected]

Lägesrummet är en forskargrupp i coronaekonomi som grundats i samarbete mellan GSE och VATT våren 2020 med mer än 20 forskare inom olika områden av ekonomisk vetenskap.Utöver Helsingfors GSE deltar forskare från Åbo universitet, VATT, THL och Statistikcentralen.Lägesrummet förenar registermaterial som produceras av myndigheter såsom FPA, Statistikcentralen, ministerier och till exempel skattemyndigheten på ett omfattande och aktuellt sätt av aldrig skådat slag. De rapporter som lägesrummet producerar hjälper beslutsfattare både i staten, kommuner och företag att förstå hur coronan och motåtgärderna mot den inverkar i samhället. Lägesrummets rapporter kan läsas på adressen helsinkigse.fi.

Helsinki Graduate School of Economics är Aalto-universitetets, Hankens och Helsingfors universitets gemensamma kompetenscenter för ekonomisk vetenskap vars uppgift är att utbilda, producera forskning på hög nivå och vara till nytta för samhället – såväl nationellt som internationellt.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Studier Publicerat:

Öva koncentration med MyCourses självstudiekurs

Med självstudiematerialet lär du dig hur du kan tränä din koncentration och skapa en miljö som stöder fokusering när man studerar. Materialet finns på finska och engelska.