Tre nya vicerektorer för Aalto-universitetet

Styrelsen för Aalto-universitetet har utnämnt tre nya vicerektorer för universitetet från och med 1.10.2014.

Mandatperioden för de nuvarande vicerektorerna går ut 30.9.2014.

Till vicerektor med ansvar för forskning och innovationer utnämndes filosofie doktor Tuija I. Pulkkinen (f. 1962), professor i rymdvetenskap och rymdteknik, som nu är dekanus för Aalto-universitetets högskola för elektroteknik. Mandatperioden är fem år.

Till vicerektor med ansvar för undervisningen utnämndes teknologie doktor Eero Eloranta (f. 1950), professor i industriell ekonomi, för en period som sträcker sig till hösten 2018. Han är i dag prodekanus med ansvar för undervisningen vid Aalto-universitetets högskola för teknikvetenskaper.

Till vicerektor med ansvar för utvecklingen av campus utnämndes arkitekt Antti Ahlava (f. 1967), professor i nya planeringsmetodologier. Han är i dag direktör för institutionen för arkitektur. Mandatperioden är fem år. Detta vicerektors uppdrag är ett deltidsuppdrag.

‒ Vi har nu fått nya, förträffliga vicerektorer med oss i ledningen på vår väg mot världsklass.  Under Aalto-universitetets första år har vi förnyat undervisningen, inriktat forskningen på framtidens fokusområden, rekryterat nya professorer från såväl Finland som utlandet och tillsammans med våra studeranden satsat på entreprenörskap och företagarutbildning. Jag vill rikta ett varmt tack till våra avgående vicerektorer för deras förtjänstfulla insatser för att föra förändringarna framåt och för att bygga upp Aalto-universitetet. Jag hälsar våra nya vicerektorer hjärtligt välkomna med sin erfarenhet och sina visioner för att fortsätta arbetet att utveckla Aalto-universitetet under de kommande åren, ett arbete som redan kommit väl i gång, säger rektor Tuula Teeri.

Tuija I. Pulkkinen är en meriterad forskare i rymdfysik. Pulkkinens forskningsområden är rymdväder, rymdplasmafysik och norrsken. Innan Pulkkinen kom till Aalto-universitetet år 2011 ledde hon Meteorologiska institutets enhet för rymdforskning. Hon har också arbetat vid NASA och vid universitetet i Colorado i USA. Pulkkinen har bl.a. varit president för Europeiska Geovetenskapliga Unionen (EGU) och hon valdes våren 2014 in i den nordamerikanska vetenskapsakademin National Academy of Sciences (NAS)..

Eero Eloranta är ansvarig professor för examensprogrammet för produktionsekonomi och har lett examensreformen i Högskolan för teknikvetenskaper. Forskningsgruppen som han leder forskar i globala produktions-, anskaffnings- och distributionsnätverk.  Elorantas forskning anknyter även till tjänsteproduktion och tjänsteinnovationer. Eloranta har också arbetat på Nokia med ledningsuppdrag inom logistik och leverantörskedjor. Han innehar ett flertal förtroendeuppdrag både inom det akademiska samfundet och i företagsvärlden.

Antti Ahlava är en erkänd arkitekt och lärare i arkitektur. Hans forskningsområden är byggnads- och stadsplanering. Han har undervisat, utom vid Aalto-universitetet, även bl.a. vid Arkitekturskolan i Århus och Det Kongelige Danske Kunstakademi samt vid Tekniska Högskolan i Wien. Ahlava har aktivt deltagit i utvecklingen av Aalto-universitetets campus.

Tilläggsinformation:

rektor Tuula Teeri
Kontakt via Aalto-universitetets kommunikation,
kommunikationschef Eeva Lehtinen, tfn  050 321 7034, [email protected]

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.