Tänk om AR-navigering kunde hjälpa dig att hitta gratis kaffe på Slush?

VimAI använder maskininlärning blandat med datorseende för att skapa en ny typ av förstärkt intelligens för inomhusmiljöer, tillgänglig via en smarttelefon och utan mastiga infrastruktursatsningar.
photo: Aleksi Neuvonen
foto: Aleksi Neuvonen

Den här artikeln är del av en serie om sex startup-företag från Aalto-universitetet som deltog i Slush Helsingfors 2019.

VimAI föddes ur ett crowdsourcing-forskningsprojekt vid Aalto-universitetet. Som en del av projektet utforskade forskningsteamet om de kunde använda sig av turistfoton av Tempelplatsens kyrka som laddats upp på Instagram. De insåg snabbt att de kunde skapa en 3D-modell av kyrkan utifrån fotona med så kallad point cloud-teknik. Därnäst ville de ta reda på ifall fotografens position kunde bestämmas utifrån 3D-modellen. Detta ledde till idén att foton som tas på ett koordinerat sätt kan användas som ett positioneringsverktyg, vilket i sin tur blev till den navigerings- och positionsbaserade VimAI-appen som är baserad på förstärkt verklighet, eller augmented reality (AR).

Under 2016 skapades ett team för ett kommersiellt forskningsprojekt vid Aalto, vilket ledde till ett mottagande av finansiering från Business Finland TUTL, vilket gjorde det möjligt för dem att starta ett officiellt företag.

VimAI:s VD Ismo Olkkonen säger att företaget föredrar termen förstärkt intelligens istället för förstärkt verklighet: ”även om folk kanske anser att vi är en AR-plattform, så är förstärkt intelligens en mer passande term, eftersom vår lösning är menad att stärka mänsklig intelligens och spela en mer assisterande roll.”

VimAI kommer i form av två separata mobilappar; den ena är ett scanningsverktyg som används för att samla in visuell data från inomhusmiljöer och för att implementera scenförståelse, den andra är ett navigeringsverktyg som möjliggör inomhuslokalisering med hög precision och navigering med dynamisk data som visas på flera olika fysiska platser.

Eftersom datorseende och maskininlärningstekniker tar hand om datan kräver VimAI-appen endast exempelvis en mobiltelefon för att kunna skanna och navigera, vilket tar bort behovet av dyr utrustning och investeringar i infrastruktur.

Även om liknande produkter redan finns på marknaden betonar Olkkonen att VimAI:s lösning har en avgörande fördel i sin lätthet. Positioneringen görs helt på telefonen utan behov av beräkningsresurser i molnet, vilket gör lösningen extremt skalbar.

VimAI är för närvarande i pilotfasen med flera kunder, med fokus på att tillhandahålla sin produkt till shoppingcenter och till industrin och fastighetsbranschen.

VimAI grundades 2017

Grundare: Jiang Dong, Marius Noreikis, Vilen Looga, Antti Ylä-Jääski, Yu Xiao

VimAI har hittills finansierat sin verksamhet genom bootstrapping.

Företagets milstolpar

• Maj 2019 – VimAI lanserade sina första produkter och har sedan dess gjort flera testkörningar med kunder i Finland.
  • Oktober 2019 – VimAI landade ett remarkabelt kontrakt med en global telefontillverkare.
  • November 2019 – VimAI ingick ett avtal med Singapore Airlines som innebär att de får testköra sin navigeringslösning på Changi flygplats i Singapore.
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.