Nyheter

Studerandecentret byggs upp som en gemensam mötesplats för studerande vid Aalto-universitetet

Byggnaden som kommer till campusets kärna är studentorganisationernas och universitetets gemensamma satsning.
Havainnekuva opiskelijakeskuksesta.
Studerandecentret skall ligga alldeles intill metrostationen. Visuell bild: Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy.

Aalto-universitetets studentkår AUS, KY - Aalto-universitetets ekonomistuderande och svenskspråkiga nationen Teknologföreningen (TF) får det länge önskade gemensamma studerandecentret som mötes- och vistelseplats, som alla studerande och personalen har orsak att besöka. AUS, Stiftelsen för Aalto-universitetets ekonomistuderande, TF och Aalto-universitetet har kommit överens om att bygga studerandecentret i centrum av Otnäs campus, alldeles intill metrostationen. Byggprojektet beräknas bli klart sommaren 2024.

I det inledande skedet utvecklar och låter Aalto-universitetet bygga objektet. Studentorganisationerna deltar i planeringen av byggnaden och tar i bruk sin andel av studerandecentret efter att den blivit färdig. Aalto-universitetet hyr lokaler i byggnaden för till exempel studerandetjänster.

AUS styrelsemedlem Otto Usvajärvi: "Fint att vi äntligen fick igång projektet! Detta hus kommer att fungera som Aalto-gemenskapens hem och slå samman många av våra studentföreningar och studentgrupper."

KY-stiftelsens styrelseordförande Antti Perttula: "Ekonomistuderanden har länge saknat ett nytt hem i Otnäs. Nu får vi ett sådant i hjärtat av campus i samarbete med den övriga Aalto-gemenskapen. Detta är en fin sak för ekonomistuderanden och ett viktigt steg i KY:s historia."

TF:s styrelseordförande Edvard Ohlström: "Vi har länge planerat Träffpunkt Aalto och det är fint att ta första steget mot TF:s nya hem och hela Aalto-gemenskapens vardagsrum. Detta projekt kommer att skapa nya möjligheter att bygga upp synergier och gemenskap."

Aalto-universitetets ekonomidirektör Marianna Bom: "Studerandecentret, som kommer mitt i campus, skapar allt bättre förutsättningar för att utveckla studerandes gemenskap och stödja välbefinnandet. Aalto-universitetet främjar projektet genom att i början ta ansvar för utvecklingen och byggandet av projektet."

Byggnaden blir lättillgänglig, funktionellt flexibel, stöder mångsidig användning och energieffektiv. Inomhus strävar man efter avslappnad stämning och i tekniska lösningar betonas en förmånlig livscykel och ekologi. Byggnadens bruttoareal är cirka 4 700 kvadratmeter.

Studenrandecentret byggs i det så kallade Kemistkvarteret och 2016 ordnades en internationell inbjudningstävling för att utveckla kvarteret. Tävlingen vanns av Nexus-förslaget som utarbetats av Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy och som fungerar som grund för planeringen av studerandecentret.

Mer information:

• Aalto-universitetets studentkår (AUS): Otto Usvajärvi, [email protected], 040 677 0499
  • Stiftelsen för Aalto-universitetets ekonomistuderande: Antti Perttula, [email protected], 044 023 5697
  • Teknologföreningen (TF): Edvard Ohlström, [email protected], 0400 458 557
  • Aalto-universitetet: Marianna Bom, ekonomidirektör, [email protected], 050 575 3762
  • Aalto Universitetsfastigheter Ab: Ville Jokela, verkställande direktör, [email protected], 050 380 9701
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.