Nyheter

Studerande vid Aalto-universitetets handelshögskolas enhet i St. Michel har lätt att få jobb inom det egna området

Många gymnasiestuderande funderar senast under abivåren vad de ska välja för utbildningsområde och utbildningsprogram. Beslutet påverkas också av arbetsmöjligheterna under och efter studierna. En del studerande inom det engelskspråkiga kandidatprogrammet International Business (BScBA) vid Aalto-universitetets handelshögskolas enhet i St. Michel får jobb inom det egna området redan under det sista året av kandidatstudierna och får på så sätt viktiga erfarenheter inför magisterstudierna och den framtida karriären.

Enligt Aalto-universitetets karriärtjänster är 96 % av de utexaminerade ekonomie magistrarna nöjda med sin examen med tanke på arbetsmöjligheterna, och till och med 83 % får jobb innan de utexamineras (Aalto-universitetets karriärtjänster 2018).

pettiina
Pettiina Niiranen fick jobb direkt efter sina utbytesstudier och arbetar för tillfället som kommunikationspraktikant vid Kommunikationsministeriet

Pettiina Niiranen, som är tredje årets kandidatstuderande och som inleder sina magisterstudier på hösten, fick jobb direkt efter sina utbytesstudier och arbetar för tillfället som kommunikationspraktikant vid Kommunikationsministeriet.

”Jag intresserade mig redan under studierna för frågor som gäller kommunikation och miljö. Inom kandidatprogrammet International Business i St. Michel behandlas utvecklingen av företag ur ett ekonomiskt, internationellt och ekologiskt perspektiv, vilket jag har haft nytta av i mitt nuvarande jobb, eftersom ett av Kommunikationsministeriets mål är att utveckla trafikbranschen i en mer miljövänlig riktning. I St. Michel ansvarade jag också för kommunikationen inom vår studentorganisation Probba, vilket jag också tror att har varit till nytta när jag sökte denna praktikplats. I mitt jobb har jag fått arbeta med bland annat minskning av utsläpp och intelligenta trafiksystem. Genom detta har jag lärt mig mycket om hållbar utveckling inom trafikbranschen, vilket säkert är till nytta när jag på hösten fortsätter studera inom magisterprogrammet Creative Sustainibility i Otnäs.”

Julia_Reponen_BScBA_Program_Mikkeli_campus

Julia Reponen, tredje årets kandidatstuderande, arbetar i sin tur med innovationer och tillväxt av företag vid Ghost.

”Både i St. Michel och under min tid som utbytesstudent i Kina deltog jag i många kurser som berörde innovationsverksamhet och strategisk ledning i internationella företag. På kurserna har jag fått viktig teoretisk och praktisk kunskap gällande utveckling av affärsverksamhet. Jag hade tur som direkt efter utbytet fick en praktikplats i ett företag som fokuserar på tillväxtstrategier med hjälp av bland annat tjänsteinnovation. Företaget är relativt litet, vilket innebär att jag har fått delta i allt från analys och marknadsföring till arrangemang av workshopar och intervjuer av kunder. Mina studier inom kandidatprogrammet International Business har varit till nytta i mitt arbete, eftersom projektbaserat arbete kräver effektivitet och en förmåga att snabbt uppfatta helheter.”

Se fler praktik- och karriärberättelser från studerande inom kandidatprogrammet International Business på programmets sida på Facebook (@BScBAMikkeli) eller Instagram (@aaltomikkeli). Mer information om programmet: aalto.fi/studies/mikkeli

Bachelor's Program in International Business, Aalto University

International Business, Bachelor (BScBA, Mikkeli) and Master of Science (Otaniemi) in Economics and Business Administration

The Bachelor’s Programme in International Business provides students with a comprehensive range of skills and knowledge to build, develop and lead companies on a global scale. A bachelor’s degree in business with an international focus opens up a wide variety of career opportunities across all industries and continents.

Study options
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!