Studerande från Media Lab ställer ut i Sydkorea i maj 2019

Studerande från Aalto Media Lab kommer att ställa ut sina arbeten i Seoul för andra gången i maj 2019. Inbjudan kom från några av de mest prestigefyllda universiteten i världen: KAIST, Korea Advanced Institute of Science and Technology och aSSIST, Seoul School of Integrated Sciences and Technologies, båda partneruniversitet till Aalto i Sydkorea.
Students at workshop in Otakaari 7

Den tidigare visningen av studerande från Media Lab i Seoul,  When The Tiger Smoked a Pipe, var en examensutställning från maj till juni 2016, som också var en del av Aalto Festival i Juno Academy. I år kommer utställningen att äga rum i Finland Tower och några av de studerandes installationer och skapelser kommer också lägga grunden för deras magisteravhandlingar.

“Det finns en hög grad av konceptuell, konstnärlig, visuell och teknisk talang samt professionalism bland de 9 studerandena som är delaktiga i utställningen”, förklarar Pipsa Asiala, utställningsproducent. Asiala koordinerade och producerade även 2016 års utställning i Seoul och har nu samlat stöd från koreanska teknikföretag, ambassader och mycket mer för att stöda utställningen. “Det finns mycket vi inte kan säga vid den här tidpunkten innan det officiella tillkännagivandet av partnerskapen. Utställningen tar även den form i denna stund”, säger Asiala.

Det kommer bli något unikt av detta, men vi vet ännu inte vad.

Pipsa Asiala

Koreanska dikter som utställningstema

2016 års utställning gav sig i kast med ett koreanskt ordspråk, När tigern rökte en pipa, vilket refererar till “det var en gång”. Idén till årets utställning började i att närma sig koreanska haikuer och dikter. John Lee, en förstaårsstuderande i nya medier, förklarar idéns ursprung.

“Sijo, den koreanska konstformen för diktberättande, är utgångspunkten för hur vi närmar oss den kreativa processen. De här sijodikterna är mycket korta, nästan som haikudikter, och har därför många betydelser. Först funderade vi på vilka enskilda kompetenser vi har inom gruppen och sen började vi dela upp arbetet i mer konceptuella delar”, beskriver Lee.

Reishabh Kailey, en annan nya medier-studerande i gruppen, beskriver skapandet av utställningen som en lång kreativ process. “Det är ingen bra idé att börja tänka på vad slutresultatet kan tänkas bli. Istället måste alla kreativa processer börja med kreativitet och skapande medan man håller den långsiktiga processen i minnet”, säger han.

Läraren som en trädgårdsmästare för idéer

Den kreativa processen och slutförandet av arbetena kommer att vara en gruppinsats med guidning från lärare vid institutionen för medier och från Asiala. Hon understryker dock att hennes roll är att stöda studerandenas kreativitet, inte styra dem.

“Jag vill att studerandena ska se mig som en trädgårdsmästare. Jag vill få deras idéer att växa och frodas. Det kommer bli något unikt av detta, men vi vet ännu inte vad.”

Studerandena vid Aalto Media Lab ställer ut i Seoul i maj 2019. Följ deras kreativa process på Aalto Media Lab Instagram och Facebook.

Students at Otakaari 7 workshop
Studerandena Punit Hiremath, Reishab Kailey och John Lee med Pipsa Asiala lär känna verkstäderna i Otsvängen 7 där de planerar att förkonstruera utställningen.
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.