Stora Enso ingår strategiskt samarbetsavtal med Aalto

Stora Enso ingår strategiskt samarbetsavtal med Aalto-universitetet, Chalmers Tekniska Högskola och Kungliga Tekniska Högskolan.

Stora Enso har ingått strategiska partneravtal med tre av de främsta tekniska universiteten i Sverige och Finland. Målsättningen med avtalen är att stärka samarbetet mellan Stora Enso och ledande akademiska institut genom långsiktig kompetensutveckling, gemensam forskning och stimulering av innovation.

De strategiska partnerskapen ska utmynna i konkreta samarbetsområden, utifrån behov som identifieras i nära dialog mellan Stora Ensos ledning och universitetsledningen på respektive lärosäte. De prioriterade kompetensområdena för forskningssamarbete är biobaserad kemi, processlösningar, digitalisering, materialvetenskap och design.

”Syftet är att knyta våra egna forskningsresurser närmare dessa universitet så att vi får en riktigt bra utväxling av avtalen”, säger Markus Mannström, Chief Technology Officer, Stora Enso. ”Samarbetet med ledande ingenjörsuniversitet stödjer Stora Ensos transformation till ett företag inom förnybara material och bidrar till att vi kan flytta fram våra positioner ytterligare inom innovationsområdet”.

Partneravtalen syftar även till förbättrad kompetensförsörjning till Stora Enso liksom en ökad studentrekrytering till universiteten.

”Det finns så många intressanta och nya möjligheter inom vår industri”, säger Lars Häggström, EVP Human Resources, Stora Enso. ”Kan vi göra skogsnäringen mer populär att arbeta inom så kan vi bidra till att fler studenter söker sig till universitetens tekniska utbildningsprogram. Det har alla inblandade parter nytta av.”

De strategiska partneravtalen med Aalto-universitetet, Chalmers Tekniska Högskola och Kungliga Tekniska Högskolan undertecknades nyligen och löper tillsvidare.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.