Nyheter

Esbos stadsdirektör Jukka Mäkelä, konstnären Eija-Liisa Ahtila och 13 andra påverkare inom teknik, konst och samhälle blir hedersdoktorer

Hedersdoktorerna promoveras den 13 och 14 juni 2019 vid Aalto-universitetets promotioner inom området för konst och vid de tekniska högskolorna.
Promootio_2018_akti_sorjonen

Hedersdoktorer inom konst:

• Bildkonstnär och filmskapare Eija-Liisa Ahtila
  • Professor i användarorienterad design Jacob Buur, Syddansk universitet
  • Professor emerita, textilkonstnär Helena Hyvönen
  • Landskapsarkitekt Leena Iisakkila
  • Direktör Kari Korkman, grundare av Helsinki Design Week
  • Professor i visuell kultur Irit Rogoff, Goldsmiths, University of London
  • Mediekonstnär Gerfried Stocker, konstnärlig ledare, verkställande direktör för Ars Electronica Festival
  • Chefredaktör, förläggare Daniel Thawley, A Magazine Curated by

Presentationer av hedersdoktorer finns på Aalto-universitetets webbsidor (på engelska/finska).

Hedersdoktorer inom teknik:

• Teknologidirektör Matti Kauhanen, ABB
  • Generaldirektör Arvo Kokkonen, Lantmäteriverket
  • Professor Enrique J. Lavernia, University of California
  • Direktör Marja Makarow, Biocenter Finland
  • Stadsdirektör Jukka Mäkelä, Esbo stad
  • Verkställande direktör Jussi Pesonen, UPM-Kymmene Oy
  • Forskningsdirektör Markku Tilli, Okmetic Oy

Titeln hedersdoktor är den högsta hedersbetygelsen som ett universitet kan bevilja någon. Promotionen är universitetets mest ansedda ceremoni. Vid promotionen promoveras doktorer och hedersdoktorer inom olika vetenskapsområden och vid promotionen inom området för konst promoveras också magistrar. I enlighet med den akademiska traditionen upptas de som avlagt examina vid promotionen som fullvärdiga medlemmar av sitt vetenskapliga samfund och presenteras för samfundet.

Den 11 juni ordnades en paneldiskussion med hedersdoktorerna kring temat Future of university as a hub of creativity, heritage, and innovation. I diskussionen deltog Jacob Buur, Kari Korkman, Marja Makarow, Jukka Mäkelä och Gerfried Stocker. I diskussionen begrundades universitetscampusets framtida roll, betydelse och möjligheter.

Den 13 juni hölls promotionen vid Högskolan för konst, design och arkitektur, och den 14 juni hölls promotionen inom det tekniska området. I promotionen inom det tekniska området deltog Högskolan för ingenjörsvetenskaper, Högskolan för kemiteknik, Högskolan för teknikvetenskaper och Högskolan för elektroteknik.

Promotionerna ingår i Aalto-universitetets ceremonivecka.

Ytterligare information om ceremoniveckan och promotionerna (på engelska/finska): https://www.aalto.fi/fsv/ceremoniveckan

Ceremonimästare Tatu Pohjola
Aalto-universitetet

Foto: Heli Sorjonen/Aalto-universitetet

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.