Nyheter

Smitta eller smuts? En ny metod avslöjar på ett ögonblick om en yta faktiskt är ren.

Hyperspektral avbildning i kombination med artificiell intelligens möjliggör att säkerställa utrymmens renlighet under till exempel en norovirusepidemi eller influensasäsong. Samtidigt sparar man in på städkostnader och undviker överdriven användning av desinfektionsmedel.
Kuvituskuva: Mikko Raskinen.
Hyperspektral avbildning möjliggör registreringen av hundratals färger. Bild: Mikko Raskinen.

Aalto-universitetets forskare har utvecklat ett optiskt tillvägagångssätt för att identifiera bakterier på ytor i realtid. AutoDet-tillvägagångssättet (automatic biological contamination detection) är till nytta inom hälsovården och i offentliga utrymmen, när det gäller att säkerställa ytors renlighet under exempelvis norovirusepidemier eller influensasäsonger, eller för se till att operationsinstrument är steriliserade innan en operation.

“Dagens apparater som säkerställer ytors renlighet är långsamma och kräver en utbildad operatör. Med den nya metoden kan vi i realtid visualisera smutsen på till exempel flygplatser eller kryssningsfartyg. Patienter kan också försäkra sig om att en operationssal och instrumenten är rena innan en operation”, säger Akademins forskardoktor Juha Koivisto.

Med hjälp av den hyperspektrala avbildningen samlar man in så mycket data som möjligt från tusentals olika mätpunkter från hela det elektromagnetiska spektrumet. Där som en vanlig kamera bara kan registrera de för människoögat synliga färgerna rött, blått och grön, är det via hyperspektral avbildning möjligt att registrera hundratals olika färger.

Artificiell intelligens å sin sida hjälper till i att identifiera de levande organismer i det avbildade materialet, såsom bakterier eller smuts från ett fingeravtryck, och kan särskilja det från oorganiskt material, som till exempel en stålskiva. I synnerhet Eelis Mielonen, studerande inom naturvetenskaperna, jobbar med dataanalysen.

“Den nödvändiga sensorteknologin börjar vara tillräckligt känslig och snart också förmånlig. Om ett par år kan man ha en hyperspektral kamera som applikation på sin telefon”, säger kommersialiseringsexpert Pasi Karppinen.

Redan om ett par år kan man få en hyperspektral kamera som en applikation på sin telefon.

Pasi Karppinen

Nu är det kapplöpning om vem som lyckas få ut den första kommersiellt betydande enheten på marknaden. I utvecklingsskedet är enheten en kombination av en kamera och en dator.

Databaserad städning leder till inbesparingar

De två största trenderna inom städindustrin för tillfället är automatisering och ekologiska städmetoder. Automatisering kan enligt beräkningar leda till inbesparingar på 10 procent, medan ekologiska städmetoder innebär till exempel användningen av mildare putsmedel.

Tack vare AutoDet kan städning beställas på basis av verkliga behov istället för enligt ett rigitt schema.

“I vissa utrymmen är städning tre gånger i veckan för ofta, i andra är det för sällan. Med hjälp av den nya smutsidentifiernade teknologin kan städare städa där det är smutsigt på riktigt och använda ett putsmedel som är just tillräckligt effektivt. På samma gång kan renligheten i slutresultatet demonstreras för kunden och slutanvändaren”, förklarar Juha Koivisto.

Onödig användning av desinfektionsmedel bör undvikas eftersom de främjar utvecklingen av superbakterier och spridningen av allergier. Den nya avbildningsmetoden kan även identifiera eventuella kemikalierester efter städningen.

“Vi har använt E.Coli som bakterietyp för att skilja på bakterier och damm. I framtiden är målet att utveckla en enhet som är så känslig att den kan skilja på olika sorters bakterier, det vill säga bakterier som kan leda till sjukdomar och harmlösa bakterier”, tillägger Juha Koivisto.

AutoDet kan även användas i matindustrin för att försäkra renligheten i slakthus, färdig mat-fabriker, färskavdelningar i butiker och växthus.

AutoDet- projektet föddes i samband med hackathon-evenemanget som ordnades gemensamt av Industryhack och Lassila & Tikanoja under våren 2017., där Juha Koivisto och Pasi Karppinen vann Hacker’s Choice-priset. I början av 2018 beviljades AutoDet understöd av Business Finland för att hjälpa till att kommersialisera projektet.

Mer information:

Juha Koivisto
Akademins forskardoktor
Aalto-universitetet
tel. 050 435 5618

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.