Nyheter

Skyltfönstret för finsk design och mode, Fashion in Helsinki -evenemanget fick bidrag för kulturexport

Med bidraget främjar undervisnings- och kulturministeriet handlingskraften för de kreativa industrierna.
Näytös18 Design: Fanni Lyytikäinen Kuva: Mikko Raskinen
Näytös18 Mallisto: Fanni Lyytikäinen Kuva: Mikko Raskinen

Undervisnings- och kulturministeriet har i december 2018 beviljat bidrag till fem olika kulturrelaterade exportfrämjande projekt, bland dem fanns Aalto-universitetets Fashion in Helsinki -evenemangshelhet.

Med de beviljade bidragen främjar undervisnings- och kulturministeriet handlingskraften inom de kreativa industrierna. Aalto-universitetets bidrag är öronmärkt för genomförandet av Fashion in Helsinki -evenemanget. "Fashion in Helsinki är det viktigaste skyltfönstret för finskt mode och jag är övertygad om evenemanget ytterligare förstärker industrins utveckling och hjälper till att utnyttja våra modedesigners framgång i internationella tävlingar inom industrin", säger Europa-, kultur- och sportminister Sampo Terho i sitt utlåtande.

Anna Valtonen, vicerektor för konst och kreativ praktik vid Aalto-universitetet glädjas över modets framgång i Finland. "Fashion in Helsinki-evenemanget är ett spjutspets av Aalto-universitetets konstnärliga verksamhet. Designers av yttersta framkant förnyar mode- och textilbranschen - en industri som är värd hundratals miljarder euro. Finlands största potential baserar sig på unik, högklassig kombinering av planering- och materialtekniskt kunnande. Genom detta kan vi planera insiktsfulla och ekologiskt hållbara produkter".

I den senaste rankingen år 2017 av Business of Fashion värderades Aalto-universitetets utbildningsprogram för mode till den femte bästa i världen. Därför vägleder Fashion in Finlands huvudevenemang Näytös internationella modehusens talangscouter, trendanalytiker samt media till Finland för att åskåda blivande modeskapares slutarbeten.

Näytös18 valmistelut Kuva: Meri Karhu
Näytös bringar internationella modehusens talangscouter,trendanalytiker samt media till Finland. Bild: Meri Karhu

Aalto-universitetets modeprofessor Pirjo Hirvonen är belåten med att ministeriet sett de genom målinriktade industrisamarbetena åstadkomna resultaten viktiga. "Runt den höga konstnärliga nivån har innehåll som stöder och förnyar företagsverksamheten systematiskt byggts. Varje år arrangerar vi ett internationellt modeseminarium, alumnevenemang och guidade turer med Juni Communication, där vi samlar branschrepresentanter, studerande och alumner. Fashion in Helsinki är ett internationellt forum där yrkesverksamma har möjligheten att bekanta sig med de senaste talangerna och företagen. På detta sätt stöder vi exporten, ökar synligheten och gör den finska designkompetensen mer eftertraktad".

Världens ledande modehus har tävlat om Aalto-universitetets studerande, som mestadels har åkt utomlands efter utexaminering. Hirvonen är speciellt glad över att denna trend börjat avvika. "Garden som öppnade i Kämp Galleria i november är en god bas för nya, finska brand som befinner sig i uppgångsfas - av vilka en stor del härstammar från Aalto-universitetet. Vår studerande Rolf Ekroth presenterade sin egen kollektion under januari i Pitti Uomo-evenemanget och designade en kollektion för Terinit - och båda noterades av Vogue-tidningarna. Hans egna kollektion kunde bli till i och med att en finansiär återfanns. Jag önskar se mer inledningar som denna", säger Hirvonen.

"De kulturella- och kreativa fälten är värdiga alternativ för export, som staten lönar att satsa på - som vi i regeringen under mellankontrollen bestämde. Enligt mig ska under denna ansökningsomgång verksamhet med stor och långvarig effekt i olika kulturbranscher stödjas. Jag tror att de projekt som beviljats bidrag denna gång lyckas med detta", utbrast minister Terho.

Fashion in Helsinki -veckan är 27-29.5.2019. Kärnevenemangen är Fashion Seminar på tisdagen 28.5 i Helsingfors centrum och Näytös19 i Kabelfabriken på onsdag 29.5.2019.

Undervisnings- och kulturministeriets utlåtande (på finska)

Näytös18 Palkintojen jako Kuva: Mikko Raskinen
Näytös18. Bild: Mikko Raskinen
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.
talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Den årliga uppföljningen för doktorander är öppen fram till 10.1.2024

Hur framskrider dina doktorandstudier och din forskning? Uppdatera oss om din situation genom att svara på enkäten.
Opiskelijoita opiskelemassa Kauppakorkeakoululla. Kuva: Ari Toivonen
Studier Publicerat:

Lång matematik ger valfrihet i studierna vid Aalto-universitetets handelshögskola

”Studierna i ekonomi förlöper troligtvis smidigare med goda matematiska färdigheter i bagaget.”