Nyheter

Revolutionerande metod för återvinning av bomull vann H&M Conscious-stiftelsens Global Change Award-tävling

Ioncell-F™-metoden tog hem vinsten bland över 2 700 bidrag.

H&M Conscious-stiftelsen söker efter nya idéer genom Global Change Award-tävlingen som möjliggör en hållbar utveckling inom textilindustrin..

Tävlingen fick in över 2 700 bidrag från 112 länder. Juryn, som sammanställts av H&M, valde ut fem vinnare bland bidragen. Den miljövänliga Ioncell-F™-metoden, kemisk återvinning av bomull, fick flest röster i omröstningen. Bakom idén står professor Herbert Sixtas forskargrupp från Aalto-universitetet – Michael Hummel, Anne Michud, Shirin Asaadi samt Pirjo Kääriäinen och Marjaana Tanttu – professorerna Ilkka Kilpeläinen och Alistair King samt doktoranden Arno Parviainen från Helsingfors universitet och forskningsprofessor Ali Harlin från Teknologiska forskningscentralen VTT.

På prisgalan som ordnades i Stockholms stadshus den 10 februari delade H&M Conscious-stiftelsen ut vinstsumman, 1 000 000 euro. Vinnaren tilldelades 300 000 euro. Finalisten som röstades fram till andra plats fick 250 000 euro och de tre övriga finalisterna fick 150 000 euro var. Med hjälp av prispengarna ska arbetsgrupperna vidareutveckla sina idéer.

Alla fem vinnare får även delta i den ettåriga innovationsutbildningen som H&M Conscious-stiftelsen, Accenture och KTH Innovation (Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm) ordnar.

Från avfallsmaterial till råmaterial för mode

Befolkningstillväxten och en förbättrad levnadsstandard har ökat efterfrågan på textilfibrer men det är svårt att öka t.ex. bomullsproduktionen på grund av odlingsytan och bevattningen som krävs.

Ioncell-F-metoden som utvecklats vid Aalto-universitetets högskola för kemiteknik är en miljövänlig och giftfri metod med vars hjälp bomullsavfall kan lösas upp med en jonisk lösning som utvecklats vid Helsingfors universitet. VTT har ansvarat för utvecklingen av metoden som använts vid prepareringen av bomullsavfallet.

Textilfibrer som tillverkats av återvunna bomullskläder genom Ioncell-metoden. Studerandena Eugenia Smirnovas (Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur) och Zhen Zengs (Aalto-universitetets högskola för kemiteknik) CHEMARTS-sommarprojekt. Foto: Aalto-universitetet, Eeva Suorlahti

Nya textilfibrer framställs av lösningen genom en spinnmetod där lösningen pressas genom ett munstycke till fina fibrer. Textilfibrerna som tillverkats genom Ioncell-F™-metoden har egenskaper som motsvarar bomull. Förutom till textilier kan fibrerna även användas som lätta kompositmaterial inom t.ex. bil- eller flygplansindustrin. Genom metoden har man även framställt textilfibrer av cellulosa och återvunnen papp.

De övriga finalbidragen var användning av alger i framställningen av förnybara textilier, en global marknadsplats för spillbitar från textiltillverkningen, användning av biprodukterna från citrussafttillverkning som råmaterial till i textilier och användning av mikrober vid återvinningen av polyester.

Tilläggsuppgifter:

Professor Herbert Sixta
Aalto-universitetets högskola för kemiteknik

Professor Ilkka Kilpeläinen
Helsingfors universitet

Professor Ali Harlin
Teknologiska forskningscentralen VTT
tel. 040 5332 179

www.globalchangeaward.com

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.