Podden Kahvit näppikselle avslöjar hur datateknik har med lite allt att göra

Den nya podden förklarar vilken nyckelposition teknologin har i lösningen på många olika typer av problem.
profiilikuva Risto Sarvas
Arbetslivsprofessor Risto Sarvas. Foto: Matti Ahlgren/Aalto universitetet

Den nya podden Kahvit näppiksellä (’kaffe på tangentbordet’), som produceras av Aalto-universitetets institution för datateknik, beskriver hur datorer medverkar i det mesta. Podden är på finska.

Podden frågar sig vad teknologin kan lära oss om världen, människorelationer och oss själva, och förklarar på ett underhållande sätt vilken nyckelposition teknologin har när vi löser många olika typer av problem. Lyssnaren får bland annat höra om huruvida kodare omedvetet medverkar i politiken, hur en rättvis smart stad skulle se ut och hur artificiell intelligens kan hjälpa läkare i deras arbete.

Talan förs av forskare vid institutionen för datateknik, och poddens programledare är arbetslivsprofessor Risto Sarvas. Det första avsnittet av den åttadelade säsongen publiceras fredagen den 29 januari 2021.

Podcast: Kahvit näppikselle

Podcast teknologiasta, ihmissuhteista ja elämästä. Jaksot vuosilta 2020-2021.

Podcastit

Podden är på finska.

Spotify: Kahvit näppikselle (extern länk)

Datateknikens podcast i Spotify (på finska).

Kahvit näppikselle computer science podcast cover illustration

Apple podcasts: Kahvit näppikselle (extern länk)

Datateknikens podcast i Apple podcasts (på finska)

Institutionen för datateknik

cs.aalto.fi

PML Research Group in Department of Computer Science
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.