Nyheter

Peter Liljeroth och Orlando Rojas beviljas bidrag på totalt fem miljoner euro av ERC

Europeiska forskningsrådet (ERC) har beviljat Advanced Grants på 2,5 miljoner euro vardera till Aalto-universitetets professorer Peter Liljeroth och Orlando Rojas.
Peter Liljeroth (vas.) ja Orlando Rojas (oik.) saivat rahoituksen uusien materiaalien kehittämiseen.

Peter Liljeroth arbetar med kondenserade materiens fysik och Orlando Rojas med bioprodukter och -system. ERC:s Advanced Grants finansierar redan etablerade, enastående forskares utforskande och banbrytande metoder. Rojas får ERC-bidrag för första gången sedan han flyttade från USA, medan Liljeroth redan år 2010 tog emot ERC:s Starting Grant för lovande forskare i början av sin karriär.

Professor Peter Liljeroth (Aalto SCI) vill utforska och tillverka nya, artificiella designmaterial som varken existerar i naturen eller ännu har skapats i laboratoriet. Motivationen för att studera dessa material är deras elektriska egenskaper samt att de kan manipuleras och ställas in atom för atom med hjälp av ett sveptunnelmikroskop eller genom molekylär självorganisation.

”Det finns massor av spännande och exotiska förutsägningar inom teoretisk fysik av aldrig tidigare skådade material med unika elektriska egenskaper. Ytterst få av dem har förverkligats genom experiment – det är det vi vill åstadkomma. Bidraget ger oss möjlighet att göra oväntade saker och testa metoder och material som ingen tidigare har utforskat, för att inte tala om tillverkat”, säger Liljeroth.

Professor Orlando Rojas (Aalto CHEM) vill bygga nästa generationens suprakolloidala system, kapabla att utföra framväxande funktioner genom att använda tvärvetenskapliga forskningsmetoder för dekonstruktion och återmontering.

”Mitt slutgiltiga mål är att designa och utveckla framtidens material baserat på mikro- och nanopartiklar från cellulosa och lignin från växter och lignocellulosa-avfall.

Att kunna kontrollera och designa interaktionen mellan atomer och molekyler, med hänsyn till form och funktion, öppnar helt nya vägar för Liljeroth och Rojas att skapa material för nästa generations apparater, inom exempelvis kvantberäkningar för Liljeroth och energiutvinning för Rojas.

Liljeroth vill kombinera supraledare med magneter i nanostorlek som kan producera exotiska elektriska tillstånd som väntar på att nyttjas. Rojas å sin sida kommer att designa nya sätt att kontrollera suprakolloidala sammansättningar i 1D-, 2D- och 3D-strukturer som kan användas för att lösa några av de stora utmaningarna inom vattenanvändning, koldioxidbindning, livsmedel och avancerade material.

”I slutändan är detta grundläggande forskning och vi känner ännu inte till materialens alla egenskaper eller vad som kan göras med dem”, påpekar Liljeroth. ”Dessutom skulle artificiell intelligens och maskininlärningsmetoder kunna hjälpa oss att hitta lovande kombinationer och strukturer, som skulle vara alltför mödosamma att utforska genom experimenterande eller traditionella simuleringar. Vi samarbetar redan inom detta område vid Aalto-universitetet.”

“De systematiska metodologier jag föreslår kommer att ta itu med huvudutmaningarna inom bearbetning och spridning av lignocellulosa, samt ta hänsyn till viktiga effekter vid interaktion med vatten. Jag hoppas att detta blir en vändpunkt för utnyttjandet av de exceptionella egenskaperna hos lignocellulosastrukturer på nano- och mikronivå, de mest avgörande materialen för framtidens bioekonomi”, säger Rojas.

Europeiska forskningsrådet finansierade allt som allt 269 Advanced Grants till ett värde på totalt 653 miljoner euro. Finland hade totalt fyra bidragsmottagare: två från Aalto-universitetet och två från Helsingfors universitet.

ERC:s pressmeddelande och den fullständiga listan av bidragsmottagare

Mer information:

Peter Liljeroth, professor
tel. 050 3636 115
Atomic Scale Physics forskningsgrupp

Orlando Rojas, professor
tel. 050 5124 227
Biobased Colloids and Materials forskningsgrupp

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.
talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Den årliga uppföljningen för doktorander är öppen fram till 10.1.2024

Hur framskrider dina doktorandstudier och din forskning? Uppdatera oss om din situation genom att svara på enkäten.
sanasto-somekuva-twitter.png
Samarbete, Forskning och konst Publicerat:

Bästa författare av kursböcker och vetenskapslitteratur - visste du att du har rätt till utlåningsersättning?

Alla författare som har skrivit text till ett verk som lånas ut på bibliotek har rätt till utlåningsersättning.