Nyheter

Peter Liljeroth och Orlando Rojas beviljas bidrag på totalt fem miljoner euro av ERC

Europeiska forskningsrådet (ERC) har beviljat Advanced Grants på 2,5 miljoner euro vardera till Aalto-universitetets professorer Peter Liljeroth och Orlando Rojas.
Peter Liljeroth (vas.) ja Orlando Rojas (oik.) saivat rahoituksen uusien materiaalien kehittämiseen.

Peter Liljeroth arbetar med kondenserade materiens fysik och Orlando Rojas med bioprodukter och -system. ERC:s Advanced Grants finansierar redan etablerade, enastående forskares utforskande och banbrytande metoder. Rojas får ERC-bidrag för första gången sedan han flyttade från USA, medan Liljeroth redan år 2010 tog emot ERC:s Starting Grant för lovande forskare i början av sin karriär.

Professor Peter Liljeroth (Aalto SCI) vill utforska och tillverka nya, artificiella designmaterial som varken existerar i naturen eller ännu har skapats i laboratoriet. Motivationen för att studera dessa material är deras elektriska egenskaper samt att de kan manipuleras och ställas in atom för atom med hjälp av ett sveptunnelmikroskop eller genom molekylär självorganisation.

”Det finns massor av spännande och exotiska förutsägningar inom teoretisk fysik av aldrig tidigare skådade material med unika elektriska egenskaper. Ytterst få av dem har förverkligats genom experiment – det är det vi vill åstadkomma. Bidraget ger oss möjlighet att göra oväntade saker och testa metoder och material som ingen tidigare har utforskat, för att inte tala om tillverkat”, säger Liljeroth.

Professor Orlando Rojas (Aalto CHEM) vill bygga nästa generationens suprakolloidala system, kapabla att utföra framväxande funktioner genom att använda tvärvetenskapliga forskningsmetoder för dekonstruktion och återmontering.

”Mitt slutgiltiga mål är att designa och utveckla framtidens material baserat på mikro- och nanopartiklar från cellulosa och lignin från växter och lignocellulosa-avfall.

Att kunna kontrollera och designa interaktionen mellan atomer och molekyler, med hänsyn till form och funktion, öppnar helt nya vägar för Liljeroth och Rojas att skapa material för nästa generations apparater, inom exempelvis kvantberäkningar för Liljeroth och energiutvinning för Rojas.

Liljeroth vill kombinera supraledare med magneter i nanostorlek som kan producera exotiska elektriska tillstånd som väntar på att nyttjas. Rojas å sin sida kommer att designa nya sätt att kontrollera suprakolloidala sammansättningar i 1D-, 2D- och 3D-strukturer som kan användas för att lösa några av de stora utmaningarna inom vattenanvändning, koldioxidbindning, livsmedel och avancerade material.

”I slutändan är detta grundläggande forskning och vi känner ännu inte till materialens alla egenskaper eller vad som kan göras med dem”, påpekar Liljeroth. ”Dessutom skulle artificiell intelligens och maskininlärningsmetoder kunna hjälpa oss att hitta lovande kombinationer och strukturer, som skulle vara alltför mödosamma att utforska genom experimenterande eller traditionella simuleringar. Vi samarbetar redan inom detta område vid Aalto-universitetet.”

“De systematiska metodologier jag föreslår kommer att ta itu med huvudutmaningarna inom bearbetning och spridning av lignocellulosa, samt ta hänsyn till viktiga effekter vid interaktion med vatten. Jag hoppas att detta blir en vändpunkt för utnyttjandet av de exceptionella egenskaperna hos lignocellulosastrukturer på nano- och mikronivå, de mest avgörande materialen för framtidens bioekonomi”, säger Rojas.

Europeiska forskningsrådet finansierade allt som allt 269 Advanced Grants till ett värde på totalt 653 miljoner euro. Finland hade totalt fyra bidragsmottagare: två från Aalto-universitetet och två från Helsingfors universitet.

ERC:s pressmeddelande och den fullständiga listan av bidragsmottagare

Mer information:

Peter Liljeroth, professor
tel. 050 3636 115
Atomic Scale Physics forskningsgrupp

Orlando Rojas, professor
tel. 050 5124 227
Biobased Colloids and Materials forskningsgrupp

• Publicerat:
  • Uppdaterad:
URL kopierat

Läs fler nyheter

Eturivissä opiskelijat Otto Simola, Verneri Hirvonen ja Julius Helander. Takarivissä professori Jussi Ryynänen ja vanhempi yliopistonlehtori Marko Kosunen. Kuva: Niina Norjamäki
Pressmeddelanden, Vetenskap & konst Publicerat:

Studerande kodade en öppen mikroprocessor som företagen kan använda hur de vill

Den nya processorn kan användas till exempel i 6G-transceivers och i krypteringsteknologi. Projektet lockar unga att studera mikroelektronik, ett område där det råder en skriande brist på experter i Finland.
Kuvassa vasemmalla näkyy Tatu Puttonen ja oikealla Vesa Puttonen.
Vetenskap & konst Publicerat:

Hållbart investerande är inte nog i kampen mot klimatförändringen

Professor Vesa Puttonen och kandidat i naturvetenskaper Tatu Puttonen konstaterar i sin nya bok om hållbart investerande att politikerna inte kan lägga ut sitt ansvar för bekämpningen av klimatförändringen på kapitalförvaltare och investerare. Boken har publicerats i Aalto-universitetets publikationsserie.
Two ceramic pots in shot, one in the back and the second seen partially at the very front

Konst från Venediglagunen till Otnäs

Konstverken som finns i byggnaden för Högskolan för kemiteknik har att göra med ekologiska konsekvenser av mänsklig verksamhet.
Learning Centre graphics

Aalto-e-postadress i bruk i Aalto-Primo

Aalto-universitetets studerande och personal skall i fortsättningen endast använda sin Aalto-e-postadress i Aalto-Primo.