Ossi Naukkarinen utnämnd till vicerektor med ansvar för forskning

Ossi Naukkarinen inleder sin femårsperiod den 1 november.
Ossi Naukkarinen / Aalto University / Photo: Lasse Lecklin

Styrelsen för Aalto-universitetet har utnämnt vicedekanus vid Högskolan för konst, design och arkitektur, professor Ossi Naukkarinen, till vicerektor med ansvar för forskning vid Aalto-universitetet för en period på fem år med inledning den 1 november 2018.

Filosofie doktor Ossi Naukkarinen (f. 1965) har sedan år 1991 arbetat med olika uppgifter vid Högskolan för konst, design och arkitektur, bl.a. som professor i estetik sedan år 2016 och som vicedekanus med ansvar för undervisning under åren 2012–2017. Han utnämndes till vicedekanus med ansvar för forskning år 2017. Han är också ledare för doktorsutbildningsprogrammet vid Högskolan för konst, design och arkitektur och ordförande för styrgruppen för Aalto Studios-infrastrukturen.

”I Ossi Naukkarinen får vi en utmärkt möjliggörare som kan främja Aalto-universitetets kärnidé: vår ambitiösa och sektorsövergripande forskning och vår konstnärliga verksamhet. Valet föregicks av en omfattande och noggrann ansöknings- och utvärderingsprocess, som på ett heltäckande sätt omfattade akademisk expertis inom universitetets olika områden. I varje steg av processen var Ossi Naukkarinen övertygande med sin kunskap, sitt synsätt och sina personliga egenskaper. Han ger förstklassiga prov på akademisk ledning vid Aalto-universitetet, har starka akademiska meriter inom sitt eget område och gedigen erfarenhet av att bygga upp sektorsövergripande samarbete. Vi hälsar honom varmt välkommen till det nya uppdraget”, säger rektor Ilkka Niemelä.

”Jag är mycket glad över mitt nya uppdrag vid Aalto-universitetet. Jag väntar med iver på att få lyssna på forskargemenskapen och att vi tillsammans ska kunna vidareutveckla Aalto-universitetet. Under hela min akademiska karriär har jag varit intresserad av relationerna mellan olika vetenskapsgrenar och strävat efter att kombinera varierande perspektiv och metoder. Detta har lett till att jag har fått en djup respekt för olika kompetensområden och jag hoppas kunna hjälpa alla forskare och forskarstuderande vid Aalto-universitetet att nå bästa möjliga resultat inom sina respektive områden. Jag vill samtidigt även uppmuntra till sektorsövergripande samarbete. Något som ligger mig särskilt nära är att vi tillsammans ska kunna bygga upp förutsättningarna för det dagliga forskningsarbetet, såsom finansiering, tjänster och lokaler, så att de är så högklassiga som möjligt. Genom långsiktigt grundarbete når man utmärkta resultat”, konstaterar Ossi Naukkarinen.

Ossi Naukkarinen ska rapportera till provost Kristiina Mäkelä.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.