Ökat antal sökande till Aalto-universitetet

Antalet förstahandssökande ökade inom det ekonomiska utbildningsområdet med 14 % och de tekniska utbildningarna lockade över 12 % mer förstahandssökande jämfört med förra året.

Sammanlagt ansökte 10 700 personer till Aalto-universitetet i högskolornas gemensamma ansökan som tog slut förra onsdagen. I fjol var den motsvarande siffran 9 986, vilket betyder att antalet sökande ökade med 7 %. Antalet sökande växte mest inom det ekonomiska utbildningsområdet, där antalet förstahandssökande ökade med 14 % jämfört med förra året. 67 % av de sökande hade valt Aalto universitetet som sitt första ansökningsmål.

Sammanlagt 4 871 personer ansökte till det finskspråkiga kandidatprogrammet inom ekonomi och till det engelskspråkiga International Business- programmet i St:Michels var det 733 ansökande. Av de som ansökte till det finskspråkiga kandidatprogrammet inom ekonomi var förstahandssökande 2 784, jämfört med fjolårets antal förstahandssökande ökade detta antal med 22 %. Till St:Michels engelskspråkiga International Business- kandidatprogram ökande mängden sökande med 4 % jämfört med föregående år.

Till det tekniska utbildningsområdet var det totalt 4 327 ansökanden. Antalet sökande inkluderar alla som sökt via olika leder (öppna universitetets vårled och presterande i MAOL-tävlingarna) samt 594 ansökande till det nya engelskspråkiga kandidatprogrammet inom det tekniska utbildningsområdet. Inom det tekniska utbildningsområdet steg antalet förstahandssökande mest i ansökningsalternativet för bioinformationsteknologi, till vilket det sökte över 15 % fler förstahandssökande än i fjol. Antalet förstahandssökande inom det tekniska utbildningsområdet steg med 12 %.

Inom det konstnärliga utbildningsområdet ökade antalet sökande mest i ansökningsalternativet för dokumentärfilm, till vilket antalet förstahandssökande ökade med 33 % jämfört med föregående år. Totalt var antalet sökanden inom det konstnärliga utbildningsområdet 1884 och antalet sökande minskade med 7 %.

Talen baserar sig på siffror tagna från Studieinfo direkt efter att ansökningstiden tagit slut, så siffrorna kan ändra lite grann i samband med uppdatering av rapporter och behandling av ansökningarna.

Den nationella gemensamma ansökan resultat publiceras senast 28.6.2018.

Mer information:

Eija Zitting, chef för lärandetjänsterna

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!