Nya biomaterial väcker intresse i USA

Kan naturvänlig textilproduktion vara lukrativt? Kan biobaserade material ersätta plast i industriell skala?
New York_June 2019

Aalto-universitetets ledning och forskare träffade påverkare som är intresserade av biomaterial från den amerikanska mode- och textilindustrin, stiftelser och forskningsanläggningar. Evenemanget ägde rum i slutet av juni och organiserades i samarbete med Finlands generalkonsulat i New York och ambassaden i Washington, D.C.

Den amerikanska publiken visade stort intresse för miljövänliga material och Ioncell, ett utmärkt exempel på en förträfflig finsk teknologi som används för att förvandla använda textilier, massa och återvunnen kartong och tidningar till nytt garn. Samtidigt funderade mode- och textilproffs på hur man kan skapa en lönsam verksamhet av sådana typer av nya material.

Professor Orlando Rojas betonade vikten av att kombinera teknik och design för att främja innovationer inom materialteknik. Han utmärkte FinnCERES - det gemensamma projektet mellan Aalto-universitetet och VTT som syftar till att utveckla nya biobaserade material som kunde användas i industriell skala. Dessa material, som kunde användas i såväl vardag och industri, inkluderar nästa generationers lätta material, kompositer och bärbara material, hushållsartiklar, system för luft- och vattenrening, elektrokemiska och optiska produkter och gröna lösningar för energilagring.

Som en vision för textilproduktion föreslog Rojas möjligheten att producera material för bärbara och textilier hemma med metoder som efterliknar syntetisk biologi. Projektet Ocean Foundation's Redesigning Plastics Initiative syftar till att flytta konversationen från orsaken bakom varför plast tillverkas, till hur plast tillverkas och vad som tillverkas av plast. "Målet är att vägleda tillverkare mot en produktionsbaserad lösning på detta globala problem. Vi uppmuntras av fakulteten och studerandena av Aalto-universitetets innovativa arbete när de slår samman designtänkande och teknik för att utveckla alternativa material för traditionellt oljebaserade produkter, vilket är en kritisk del av denna globala utmaning", säger Kate Killerlain Morrison, ledare för strategiska partnerskap vid The Ocean Foundation.

Marknaderna mognar sakta men säkert

Medan konsumenterna vanligtvis väljer kläder baserade på utseende och känsla, är de alltmer medvetna om miljöpåverkan som deras inköp orsakar, vilket öppnat upp för en betydande marknadspotential för nya textilmaterial.

"I New York finns fler mode-relaterade företag än London, Paris och Milano tillsammans. Vi välkomnar alla innovativa lösningar och utvecklingsidéer gällande cirkulär ekonomi för att säkerställa att modeindustrin och ekonomin i bredare bemärkelse växer hållbart, säger Loren Nadres, som är chef för ekonomisk utveckling, City of New York, Mayor's Office for International Affairs.

Finland har redan ett rykte som föregångare gällande cirkulärekonomi i USA, och Aalto-universitetet ses som en ledande kraft inom området.

"Samarbete med de finska ambassaderna och borgmästarkontoret i New York visar att det finns en efterfrågan på Aalto-universitetets expertis inom cirkulär ekonomi", säger Aalto-universitetets rektor Ilkka Niemelä.

Studerande som filantroper

Miljömedvetenheten är mycket starkt bland studerandena. "Vid Aalto-universitetet är studerandenas oro för miljön tydlig i deras behov av hållbar utveckling som en del av deras utbildning", utbrister Janne Laine, vicerektor för innovation.

"Vi strävar efter att på ett mångsidigt sätt svara på studerandenas behov och erbjuder också studeranden möjligheten att utveckla lösningar själva. Ett bra exempel på detta är ChemArts-programmet där studeranden kombinerar biomaterial och design för att utveckla nya, modiga och kreativa sätt att använda naturliga råvaror".

Text: Annika Linna

Läs också: Seuraava vallankumous syntyy metsästä

Mer information:

Teppo Heiskanen
ledare för partnerskap och företagssamarbeten
tel: 050 363 3223

Janne Laine
vice rektor, innovationer
tel: 050 465 6835

Orlando Rojas
Professor, instutionen för biomaterial och bioteknik
tel: 050 512 4227

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.