Nyheter

Nordic Rebels -rörelsen inom magisterprogrammet IDBM nominerad till Danish Design Award 2019

Det nytänkande främjandet av undervisningen inom IDBM-programmet har noterats också i Austin.
Miikka, Varadarajan ja Chew Texasissa Austinissa
Adithya Varadarajan (utbildningsplanerare), Miikka J. Lehtonen och JiaYing Chew (designstrateg) på festivalen SXSW-EDU

Magisterprogrammet IDBM (International Design Business Management) ger kunskaper i formgivning genom perspektiv på metoder, idéer och konkurrensfördelar. Kurserna omfattar produkt-, service- och businessformgivning samt teknologi och innovationsledning. IDBM är ett gemensamt program för alla högskolor vid Aalto-universitetet och det koordineras av universitetets handelshögskola.

IDBM-programmet har på sistone fått två mycket anmärkningsvärda internationella erkännanden. I februari nominerades IDBM till det ansedda priset Danish Design Award 2019 i kategorin ”Better Learning” (bättre lärande). Kriterierna för priset betonar att stödet för att utveckla högskoleutbildningen ska synas och det har inte gått juryn obemärkt förbi att det finsk-danska samarbetet i form av Nordic Rebels antagit denna utmaning. Ett annat fantastiskt bevis på uppskattning var valet av Nordic Rebels till programmet för mediefestivalen SXSW-EDU i Austin i Texas.

Nya initiativ och djupgående lärande som mål

I den tre veckor långa kursen IDBM Challenge som ordnades i höstas deltog sammanlagt 65 finländska och danska studerande, av vilka det bildades 14 tvärvetenskapliga team. De danska studerandena var alla från universitet i Köpenhamn. Kursen gick ut på att fundera hur FN:s mål för en hållbar utveckling kunde lösas redan nu och vilka konsekvenser dagens lösningar kan ha om fem år. Med tanke på kursdeltagarnas hemuniversitet valdes städerna Helsingfors och Köpenhamn som mål för fallstudierna.

”Vi visar hur studerande sporras till reflektion när skiljemurar mellan olika läroämnen skingras och teknologin utvecklas. Det här får studerandena att ta mer ansvar för sitt eget lärande än förr. Kursen IDBM Challenge utgör en slags ”innovationsspurt” där vi för samman tvärvetenskapligt teamarbete, designverkstäder samt distanslärande och multisensoriskt lärande”, berättar Miikka J. Lehtonen,gästande biträdande professor vid IDBM.

”IDBM genomförs på ett öppet sätt, och med det menar jag att alla har möjlighet att fritt skapa sina egna kurser i enlighet med vår undervisningsfilosofi. Studerandena har också gett oss en massa positiv respons på vår interaktiva undervisning, i vilken nätbaserat lärande spelar en central roll”, berättar Lehtonen.

Inbjudan till SXSW-EDU tydligt tecken på global uppskattning

Utöver nomineringen till priset Danish Design Award 2019 är det en stor ära för Nordic Rebels att ha fått medverka i SXSW-EDU:s program. Mediefestivalen South by Southwest (SXSW) är ett stort och ansett evenemang inom filmbranschen som ordnas i Austin varje år. Det är fråga om ett festival- och konferensevenemang som förenar film, musik och kreativ IT-teknologi och ger en fascinerande överblick av årets mest intressanta medielanseringar. Prisen som delas ut årligen av SXSW är internationellt uppskattade utmärkelser inom filmindustrin. SXSW-EDU är en del av SXSW-festivalen med fokus på att främja lärandet.

”Vi delar väldigt gärna med oss av våra erfarenheter och bästa praxis. Vårt sätt att genomföra undervisning och lärande är speciellt, det fungerar inte nödvändigtvis i alla sammanhang, men vi ser det här som en kontinuerlig läroprocess. IDBM:s medverkan i SXSW-EDU hör till de mest fantastiska presentationsupplevelser jag varit med om under min karriär hittills”, säger Miikka J. Lehtonen.

IDBM-kompetens efterfrågas i krävande designuppdrag och studerandena sysselsätter sig i regel som konsulter, inom produkt- och tjänsteutveckling eller som företagare.

Nordic Rebels som en del av SXSW-EDU:s program:

Bekanta dig med kursen IDBM Challenge och dess avsnitt:
IDBM Challenge 2018 Behind the Scenes -video

Närmare information om IDBM:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.