Millenniumpriset för teknologi offentliggörs 22.5

Välkommen på vinnarens öppna föreläsning 23.5 till Aalto-salen, Kandidatcentret.

Världens största teknologipris delas ut i maj för åttonde gången. Det internationella priset, värt en miljon euro, tilldelas en teknologisk innovation som förbättrar livskvaliteten hos människor och främjar hållbar utveckling. Millenniumpriset för teknologi delas ut av Teknikakademien TAF.

Den belönade innovationen offentliggörs 22.5 på utdelningsceremonin i Helsingfors. Priset utdelas av republikens president Sauli Niinistö.

Millenniumpriset för teknologi delas ut vartannat år, nu för åttonde gången. Akademiprofessor Päivi Törmä från Aalto-universitetet, ordförande för Millenniumprisets internationella jury, betonar prisets stora betydelse för Finland.

”Finland är ett humant högteknologiskt land, och ett pris som vill främja välfärd för hela mänskligheten är ett utmärkt sätt att lyfta fram dessa våra värden och styrkor. Att priset samtidigt är internationellt betonar vikten av att globala utmaningar måste kunna lösas tillsammans.”

Öppen föreläsning Millennium Talks

Aalto-universitetet deltar i sin roll som Teknikakademiens strategiska partner med att arrangera evenemang kring Millenniumpriset. Evenemangen är en del av Aalto Festival, som på olika sätt presenterar Aalto-universitetes studeranden, forskare, lärare och utexaminerade under majmånad.

Vinnaren av Millenniumpriset för teknologi håller en öppen föreläsning, Millennium Talks, för alla intresserade onsdagen den 23 maj kl. 9 i Aalto-universitetets Aalto-sal på Otnäs campus (Kandidatcentret, Otsvängen 1, Esbo). Under föreläsningen berättar vinnaren om sin innovation och dess betydelse för mänskligheten på engelska.

Tävlingen Millennium Youth Prize för unga

Efter föreläsningen deltar vinnaren i särskilda teknologiverkstäder för gymnasister. Inom programmet för skolelever lanseras också den nya tävlingen för unga, Millennium Youth Prize, som Aalto-universitetet ordnar i samarbete med Teknikakademin TAF. Millennium Youth Prize bjuder unga att föreslå lösningar på aktuella utmaningar inom hälsoteknologi och energi med siktet på hållbar utveckling. Ämnesområdena för de ungas teknologitävling har valts utgående från de innovationer som tidigare vunnit Millenniumpriset för teknologi.

Teknologitävlingen Millennium Youth Prize lanseras klockan 10.45 i föreläsningssal A235, Kandidatcentret, Otsvängen 1, Esbo.

Mer information:

• Millenniumpriset
    Laura Manas, kommunikationsansvarig, Teknikakademien TAF, 0500 989 286, [email protected]
  • Tävlingen Millennium Youth Prize:
    Jessica Sinikoski, kommunikationschef, Aalto-universitetet, 050 590 5818, [email protected]
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: