Lyxfiber av återvunnen papp

Prisbelönt spinnmetod kan minska miljöolägenheter inom textilproduktionen.

Marjaana Tanttu blev inspirerad av återvinningsfibern och ville framhäva de bästa sidorna av den. Foto Eeva Suorlahti

Det milt färggranna stickade materialet har en sidenaktig yta som glänser svagt. Det är svårt att tro att råvaran till det kan komma från en återvinningslåda på den egna bakgården.

”Man skulle aldrig kunna gissa att textilierna är gjorda av papp utifrån hur de känns eller doftar”, intygar Marjaana Tanttu, doktorand i textilkonst vid Aalto-universitetet. Hon var en av deltagarna i ett samarbetsprojekt som finansierades av Tekes och där en forskningsgrupp under ledning av professor Herbert Sixta vid Aalto-universitetet utarbetade spinnmetoden Ioncell-F och med hjälp av den framställde textilfiber av återvinningspapper och -papp tillsammans med VTT.

Till skillnad från viskosproduktionen som är påfrestande för miljön, används giftfria, flytande salter, som tagits fram av professor Ilkka Kilpeläinen vid Helsingfors universitet, för att lösa upp cellulosan vid metoden Ioncell-F. Med samma metod har man framställt fiber av björkcellulosa som en del av FIBICs forskningsprogram. Av denna fiber har man framställt accessoarer och en klänning i samarbete med Marimekko.

”Som designer blev jag inspirerad av återvinningsfibern och jag ville framhäva de bästa sidorna av den. Enfärgade stickade tyger lyfter fram materialens vackra nyanser som sådana, och en provbit som framställts av färgat garn visar att materialet också kan färgas med de reaktivfärger som vanligen används inom industrin. Jag utförde också tester för att undersöka hur materialets egen färg inverkar på resultatet av färgningen. Man kan använda betydligt mindre mängd färg för att färga en brun botten tegelröd än för att färga en vit botten. Det skulle vara bra om man med hjälp av återvinningsfibern kunde minska miljöbelastningen också i senare skeden av textilproduktionen ”, tillägger Marjaana Tanttu.

Mindre energi och kemikalier

Resultaten av samarbetsprojektet är så lovande att deltagarna i oktober tilldelades The European Paper Recycling Award av The European Paper Recycling Council. Ur miljösynvinkel är papper och papp för återvinning bra råvaror för textilier, inte enbart för att det är fråga om återanvändning av material, utan också för att det krävs minimal bearbetning.

”Det krävs mer kemikalier och energi för att rena björkcellulosa än för att rena papper och papp”, förklarar forskardoktor Michael Hummel som arbetar i professor Sixtas forskningsgrupp.

”Däremot är det mycket enklare att spinna björkcellulosa. Därför måste VTT under ledning av Ali Harlin utveckla förbehandlingsmetoder för att få fram egenskaper hos papper och papp som passade för att spinna mycket fina fibrer.”

Forskarstuderande Yibo Ma vid Aalto-universitetet ansvarade för spinnandet av fibern och testade många olika råvaror. Marjaana Tanttu valde till slut fibrer som spunnits av återvunnen papp och som innehöll 15 procent lignin, eftersom nyanserna på dem passade ihop på ett vackert sätt.

”Det var givande att se hur man genom att samarbeta kunde skapa ett sådant exklusivt material av papp. Men de galnaste experimenten fick jag dock glömma, eftersom det fanns så liten mängd material.  Jag hade aldrig tidigare färgat garn i partier om två gram ”, ler hon.

Det kommer dock att dröja flera år innan återvinningsfibern finner sin väg från laboratoriet till butikshyllorna. Fibern är redan starkare än många andra cellulosabaserade fibrer på marknaden. Nästa utmaning blir därmed att skala upp produktionen.

”Av den anledningen måste vårt konsortium testa hur man till exempel avlägsnar bläck från återvinningsmassa”, berättar Michael Hummel.

Ytterligare information:

Herbert Sixta

Michael Hummel

Marjaana Tanttu

Ali Harlin

Projektet Design Driven World of Cellulose  som finansierats av Tekes

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.