Kristiina Kruus blir dekanus vid Högskolan för kemiteknik

Kristiina Kruus blir dekanus vid Högskolan för kemiteknik.
Kristiina Kruus

Styrelsen för Aalto-universitetet har utnämnt forskningsprofessor Kristiina Kruus vid Teknologiska forskningscentralen VTT Ab till dekanus vid Aalto-universitetets högskola för kemiteknik. Hon inleder sin femårsperiod den 1 december 2018.

Teknologie doktor Kristiina Kruus (f. 1959) disputerade om industriell mikrobiologi vid Tekniska högskolan år 1996. Hon har arbetat vid VTT sedan 1997. Sedan 2010 har hon arbetat som forskningsprofessor inom området förnybara biomassors enzymologi. Kruus leder för VTT:s del Aalto-universitetets och VTT:s gemensamma kompetenscentrum CERES, som fått flaggskeppsfinansiering från Finlands Akademi och som utvecklar nya biomaterial. Åren 2014–2017 ledde hon VTT:s spetsprogram Vägen till bioekonomi.

Kruus är medlem i ett flertal vetenskapliga kommittéer, bl.a. forskningsrådet för biovetenskap och miljö vid Finlands Akademi. Hon är docent i enzymbioteknik vid Helsingfors universitet och har undervisat vid både Helsingfors universitet och Aalto-universitetet. Hon har lång erfarenhet av att handleda magister- och doktorstuderande.

”Jag är mycket glad över att vi får Kristiina Kruus som dekanus vid Högskolan för kemiteknik. Hon har en mycket gedigen forskningsbakgrund, goda inhemska och internationella professionella nätverk och fungerande kontakter till branschindustrin. Ledning av sektorsövergripande samarbete är hennes styrka. Jag hälsar henne varmt välkommen till Aalto-universitetet”, säger Aalto-universitetets rektor Ilkka Niemelä.

”Aalto-universitetet har utvecklats till en föregångare inom sitt område, inte bara i Finland utan också internationellt. Universitetet kombinerar på ett intressant sätt konst, vetenskap och teknik. Det känns fint att komma in i denna dynamiska och tvärvetenskapliga gemenskap och att få delta i utvecklingen av den”, säger Kristiina Kruus.

”Kristiina Kruus har spelat en viktig roll i utvecklingen av vårt kunnande inom bioekonomi och i att säkerställa och starta upp flaggskeppsprojektet med Aalto-universitetet. Jag vill gratulera henne till den nya utnämningen och jag tror att vi tillsammans kommer att kunna fördjupa vårt strategiskt viktiga partnerskap inom bioekonomi”, kommenterar Jussi Manninen, branschdirektör vid VTT.

Kristiina Kruus ska rapportera till provost Kristiina Mäkelä.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.