Ilkka Kivimäki utnämnd till medlem av Aalto-universitetets styrelse

Styrelseordförande Anne Brunilas mandatperiod löper ut. Styrelsen väljer inom sig ny ordförande i början av 2019.
Aalto University / Ilkka Kivimäki

Aalto-universitetets kommitté för akademiska ärenden har utnämnt hedersdoktor Ilkka Kivimäki (f. 1969) till medlem av universitetets styrelse från och med den 1 januari 2019. Tre styrelsemedlemmar står i tur att avgå. Ordförande Anne Brunila har varit medlem den maximala tid som stadgarna för Stiftelsen för Aalto-högskolan tillåter. De två andra som står i tur att avgå, Liqiu Meng och Mikko Kosonen, valdes att fortsätta i styrelsen.

Ilkka Kivimäki är delägare i Maki.vc, hans egen riskkapitalfond. Han har jobbat med ett stort antal uppstartsföretag som investerare och coach. Kivimäki är utbildad diplomingenjör på området produktionsekonomi vid Tekniska högskolan och är även hedersdoktor vid Aalto-universitetet.

Kivimäki har på ett betydande sätt bidragit till uppkomsten och utvecklingen av Aalto-universitetets innovationsekosystem. Vidare har ha bland annat varit långvarig styrelseordförande för Slush, och han var med och bildade stiftelsen Startup Sauna och var även dess första styrelseordförande. Kivimäki är välkänd och har stora nätverk i samhället. Han är exempelvis ledamot av forsknings- och innovationsrådet, medlem av styrgruppen för det nationella programmet för artificiell intelligens och en av grundarna av Kasvuryhmä – Finnish Scaleups samt dess styrelsemedlem.

”Aalto-universitetet har snabbt kommit att bli ett tvärvetenskapligt lärosäte som väcker intresse ute i världen. Det är också känt för sin unika studentaktivitet, såsom bland annat Aaltoes, Slush och Junction. I en snabbt föränderlig värld blir utbildning och i synnerhet spetskompetens allt viktigare. Jag vill i framtiden se Aalto-universitetet som en internationellt sett starkt lysande stjärna som lockar världens bästa talanger till Finland för att studera. Jag tackar ödmjukast och tar emot detta förtroendeuppdrag för att med entusiasm fortsätta mitt arbete inom Aalto-gemenskapen i min nya roll”, säger Ilkka Kivimäki.

Anne Brunila har varit medlem i Aalto-universitetets styrelse ända sedan stiftelsen bildades år 2008. Hon har fungerat som styrelsens ordförande sedan 2016.

”Aalto-universitetet har under denna tid utvecklats till ett universitet som väcker intresse internationellt. Anne Brunila har spelat en viktig roll i detta uppbyggnadsarbete. Jag tackar henne varmt å kommittén för akademiska ärendens och hela Aalto-gemenskapens vägnar för det kompromisslösa arbetet för universitetet”, säger Kristiina Mäkelä, ordförande för kommittén för akademiska ärenden.

”Jag vill för min del tacka Anne Brunila för ett smidigt samarbete och för hennes långsiktiga och engagerade arbete för utveckling av Aalto-universitetet”, säger Aalto-universitetets rektor Ilkka Niemelä.

”Jag är också ytterst glad över att Ilkka Kivimäki blir medlem av vår styrelse. Hans erfarenhet, visioner och betydelse i synnerhet när det gäller att utveckla företagsamhet och uppstartsverksamhet och att bygga upp Aalto-universitetets innovationsekosystem saknar motstycke”, tillägger Niemelä.

Från och med den 1 januari 2019 kommer Aalto-universitetets styrelse att bestå av styrelseproffset Sari Baldauf, hedersdoktor Ilkka Kivimäki, överombudsman Mikko Kosonen, professor Karel Ch. A. M. Luyben, professor Liqiu Meng, museichef Susanna Pettersson och professor Colin Whitehouse. Styrelsen väljer inom sig ny ordförande i början av året. Mandatperioden för styrelsemedlemmarna är tre år.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.