Nyheter

Hur skulle du stöda studerandenas välbefinnande med 13 000 euro? Ge ditt förslag!

Föreslå senast 30.9.2022 ett projekt för den inkluderande budgeten som förbättrar studerandenas välbefinnande på campus. En vinnare bland de genomförbara idéerna röstas fram ännu under 2022!
Students outside School of Business / photographer Unto Rautio
Bild: Unto Rautio/Aalto-universitetet

Även i år bjuder vi in de studerande att komma med idéer och vara med och besluta om hur 13 000 euro av universitets budget ska gå till att förbättra studerandenas välbefinnande. Syftet är att hitta ett småskaligt utvecklingsprojekt som kan genomföras under kort tid på campus.

Har du redan en lämplig idé? Berätta för oss nu! Du kan låta dig inspireras av Aalto-universitetets tre värden: ansvarsfullhet, mod och samarbete. Tänk även på hur inkluderande, tillgänglig och hållbar din idé är. I fjol röstades nya trädgårdsbänkar på campus fram som projekt för den inkluderande budgeten, och de monterades invid Väre i slutet av våren. I anslutning till bänkarna planterades under en workshop pollineringsvänliga nytto- och prydnadsväxter samt örter som alla får plocka.

Vad gör en idé genomförbar?

• Förverkligandet av ditt förslag bör inte kräva omfattande byggnadsarbeten, fundament eller byggnadstillstånd.

• Förslaget ska kunna förverkligas på mark som ägs av Aalto-universitetet. Via den här länken kommer du till en karta där universitetets fastigheter och områden är utmärkta.

Skicka in din idé med det här formuläret senast 30.9.2022. Ett projektteam går igenom alla förslag och i slutet av året ordnas en omröstning, som är öppen för alla användare av campuset, av alla genomförbara förslag. Förslaget som röstas fram som vinnare förverkligas under våren och sommaren 2023.

Vid behov får du mer information av Aapo Pihkala (projektledare, ACRE), [email protected]

kampus kesällä

Röstningen om studenternas inkluderande budget har avgjorts – trädgårdsbänkar blev vinnare

Våren 2021 tillfrågades studenterna vid Aalto-universitetet om hur de skulle vilja satsa 12 000 euro av universitetets budget på campusets utveckling för att förbättra studenternas välbefinnande.

Nyheter
Istutustyöpaja

The participatory budgeting project culminated in a happy planting workshop

One Euro for Every Student project culminated in a planting workshop in mid-May on the new garden benches

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.