Hallå rymden!

På den förnyade kursen i radioastronomi får studerandena möjlighet att observera fjärran galaxer med Finlands enda radioteleskop som används för astronomisk forskning.
Aalto University / Students walking towards Metsähovi radio observatory / photo: Linda Koskinen

Storbilen svänger från grusvägen in på radio-observatoriets gårdsplan där en del av studerandena redan väntar. Himlen är mulen, men radioteleskop kan användas för observationer också under gråvädersdagar.

Den radioastronomiska kursens tredje besök på Metsähovi forskningsstation i Kyrkslätt ska strax börja. På programmet står idag övning i att använda mätinstrument för långbasinterferometri, också kallat VLBI (Very Long Baseline Inteferometry). VLBI-apparaturen används för att digitalt sampla och lagra den mottagna radiosignalen.

Nio studerande från olika områden går in i byggnadskomplexet som hyser ett radioteleskop med en 14 m antenn. Teleskopet används för rymdforskning som särskilt inriktas på fjärran aktiva galaxer (av vilka den mest kända gruppen kallas kvasarer) och på solen.

Aalto University / Radio telescopes at Metsähovi / photo: Linda Koskinen
Metsähovis mindre radioteleskop används bland annat i studerandenas egna projekt.

På kursen i radioastronomi lär sig studerandena de olika faserna i radioastronomiska observationer: de får planera och göra observationer och kontrollera att utrustningen fungerar tillförlitligt. I kursen ingår föreläsningar i Otnäs och fem praktiska övningar i Metsähovi observatorium, där studerandena också en natt får avlösa observatören.

"Kursen är absolut en av de intressantaste jag hittills deltagit i, och jag kan rekommendera den åt alla med intresse för astronomi" säger magisterstuderande Jyri Lind, vars huvudämne är rymdvetenskap och rymdteknik. "På den här kursen får man för första gången egenhändigt utföra forskning med radioteleskop, och samtidigt blir många saker på vetenskapsområdet oundvikligen välkända. På kursen är det inte ett värde i sig att enbart räkna och plugga teori utan nödvändigt för att studeranden ska kunna göra praktiska observationer och lära sig använda utrustningen."

Också Viktorija Piaulokaite som studerar på magisterprogrammet Creative Sustainability vid Högskolan för konst, design och arkitektur är entusiastisk över de möjligheter kursen erbjuder att tillämpa teori i praktiska situationer. "Det bästa hittills har varit att kunna pröva på en astronoms arbete och att jag över huvud hade möjlighet att välja den här kursen trots att jag kommer från en annan skola."Piaulokaite tänker göra sitt magisterarbete om ett ämne med anknytning till rymden, och som biämne studerar hon rymdvetenskap och rymdteknik.

Aalto University / Students making observations about remote quasars / photo: Linda Koskinen
Studerandena fick, vägledda av forskarna, med radioteleskop göra observationer av fjärran kvasarer de själva valt.
Aalto University / The controls of the Metsähovi radio telescope / photo: Linda Koskinen
Radioteleskopets kontrollrum på Metsähovi och styrenheter för observationsutrustningen.
Aalto University / a 14-metre radio telescope at Metsähovi / photo: Linda Koskinen
Finlands enda för astronomisk forskning använda radioteleskop.

Objekt i rymden sänder ut radiostrålning

Radioastronomi är astronomisk forskning som bedrivs inom det s.k. radiofrekvensområdet. Objekt i rymden sänder ut radiostrålning, som observeras med radioteleskop.  Studiet av kvasarer fokuserar särskilt på hur deras strålning förändras med tiden. Kvasarerna ligger på miljarder ljusårs avstånd från oss och kan därför inte fotograferas, men genom att observera hur deras strålning förändras med tiden kan man lära sig bättre förstå deras fysik och struktur.

"Kursdeltagarna verkar motiverade och aktiva och till exempel att göra just radioastronomiska observationer har de lärt sig bättre än på våra tidigare teoriinriktade kurser", berättar kursens ansvariga ledare, docent Merja Tornikoski. ”På grundval av slutrapporterna, tentamen och den respons studerandena gett överväger vi om det lönar sig att ändra kursens struktur nästa år, men jag tror att en lagom växling mellan teori och praktik är ytterst värdefullt för inlärandet."

I Kyrkslätt, ca 30 km från Aalto-universitetets campus i Otnäs, ligger Finlands enda radioastronomiska forskningsstation: Metsähovi. Den är en separat institution som hör till Högskolan för elektroteknik, och där bedrivs forskning inom rymdteknik, radiovetenskap och radioastronomi. 14-meters radioteleskopet på forskningsstationen producerar radioastronomiska observationsdata som används exempelvis vid studiet av aktiva galaxer och solen. Utom studerande arbetar ca 20 forskare. ingenjörer, forskningsassistenter och annan personal på Metsähovi.

Text och bilder: Linda Koskinen

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!