Finlands Akademi har beviljat anslag för institutionen för finansiering

Biträdande professor Elias Rantapuska och hans team har beviljats finansiering av Finlands Akademi på totalt 480 000 euro.

Biträdande professor Elias Rantapuska och hans team har beviljats finansiering på 480 000 euro av Finlands Akademi. Projektet heter "Shortlisted investments – How heuristics affect investment decisions?" och pågår under perioden 01.09.2019 - 31.08.2023.

Projektbeskrivning:

Traditionell finansteori förutsätter att individer fattar optimala beslut baserat på all tillgänglig information.

Psykologer och beteendekonomer har nyligen etablerat ett starkt synsätt för ett mer begränsat beslutsfattande. En individ kan inte hantera alla alternativ på en gång utan använder snarare en process för att eliminera alternativ och konstruera en så kallad kortlista (shortlist) och sedan fatta ett beslut utgående från slutlistan.

Detta projekt studerar kortlistning av investeringar. Genom att använda data på individnivå om investeringsbeslut och avkastning på aktier kan forskare undersöka hur familj, vänner, media och tydlighet i information påverkar sammansättningen av investeringskortlistor. Dessa processer saknar djup förståelse tills vidare. Däremot antyder våra preliminära resultat att social interaktion, media och presentation av information i ett förståeligt format är viktiga bidragsgivare till val av portfölj genom kortlistning.

Projektet syftar också till att hjälpa individer att fatta bättre investeringsbeslut när de har en kortlista med potentiella investeringar.

Forskningsresultaten bidrar till att förstå och mildra orsaker till resursers ojämlika fördelning i samhället.

Driftskostnader för forskningsdatabaser kommer att finansieras av projektet. Forskningsdatabaserna tillgodoser behoven hos hundratals studenter och dussintals fakultetsmedlemmar inom och utanför institutionen för finansiering.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.
talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Den årliga uppföljningen för doktorander är öppen fram till 10.1.2024

Hur framskrider dina doktorandstudier och din forskning? Uppdatera oss om din situation genom att svara på enkäten.